Snelwandelen

Snelwandelen

a11y.skip-categories a11y.skip-categories
a11y.skip-filters
Filters
Filter op prijs
Sneakers Puma Shuffle, Zwart
Sneakers Puma Shuffle, Zwart
Vanaf
€5263
PUMA

Sneakers Puma Shuffle, Zwart

Uitsluitend online verkocht
Trainers Puma Smash v2 L
Trainers Puma Smash v2 L
€5850
PUMA

Trainers Puma Smash v2 L

Uitsluitend online verkocht
Snelwandelschoenen RW 900 limited edition
Snelwandelschoenen RW 900 limited edition
4.4/5 Op basis van 107 Beoordelingen in de winkels en online

SNELWANDELEN: EEN BEETJE GESCHIEDENIS

Snelwandelen stond voor het eerst op het Olympisch programma in 1908 en heeft sindsdien een hele weg afgelegd. De discipline is een onderdeel van de atletiek en houdt in dat zo snel mogelijk al wandelend een bepaalde afstand wordt afgelegd, zonder te rennen, dat wil zeggen dat één voet altijd in contact moet zijn met de grond. De sport kan door iedereen worden beoefend en vereist geen specifiek materiaal. Iedereen kan er dus mee starten en een trainingsschema kiezen dat bij hem of haar past. De sport heeft veel voordelen en vereist een goede beheersing van de techniek, een behoorlijke fysiek en een goede coördinatie. Deze vorm van lichaamsbeweging helpt om hart- en vaatziekten te voorkomen en om je gewicht onder controle te houden. Snelwandelen is dus perfect geschikt voor wie wil afvallen door een dieet te combineren met sporten maar liever niet wil hardlopen. Het is dus een goed alternatief tussen hardlopen en gewoon wandelen in.


STARTEN MET SNELWANDELEN: DE BASISBEGINSELEN

Ieder trainingsschema voor snelwandelen respecteert de twee grote regels van deze sport. De eerste regel is dat de knie van het voorste been gestrekt moet zijn als de voet de grond raakt en gestrekt moet blijven totdat het been helemaal onder het lichaam is. De tweede regel is dat één voet altijd de grond moet aanraken, de zweeffase is dus verboden. In wedstrijden moeten die twee regels strikt worden nageleefd, zoniet volgt eerst een gele en daarna een rode kaart. Een sporter die drie rode kaarten heeft, wordt gediskwalificeerd.


SNELWANDELEN: DE JUISTE HOUDING

Snelwandelaars nemen een karakteristieke houding aan. Dat gaat makkelijker met goede schoenen voor snelwandelen, die robuust, licht en buigzaam zijn. Een correcte houding houdt in dat je ver vooruit kijkt, de schouders laag om de borstkas te openen en de romp goed recht. De knie moet gestrekt blijven zodra de voet de grond raakt. De armen zijn gebogen in een hoek van 90° en maken een grote zwaaibeweging om het lichaam in balans te houden in de as van de looprichting. Zodra een voet zijn voortstuwingsfase heeft voltooid, moet de andere voet contact maken met de grond. Het bekken tot slot is eerder beweeglijk waardoor de heupen soepel bewegen en het been vanzelf naar voren wordt gebracht.

Is het een geschenk? Laat ze kiezen Een cadeaubon schenken