BCAA

BCAA

Skip filters
Filters 2
Filter op prijs

BCAA's (BRANCHED-CHAIN AMINO ACIDS): GEBRUIK EN HEILZAME EFFECTEN BIJ SPORTERS


BCAA's, de Engelse afkorting voor 'branched-chain amino acids', zijn een complex van vertakte keten aminozuren (leucine, isoleucine en valine). Ze zijn samen goed voor 1/3 van de eiwitten in onze spieren. Ons lichaam is zelf niet in staat die essentiële aminozuren aan te maken. We moeten dus zorgen voor een inname aan BCAA's. Dat is mogelijk via onze voeding en/of via de inname van BCAA's-voedingssupplementen. Lees hier meer over de functie van die aminozuren, waar je ze in onze voeding aantreft, in welke omstandigheden het interessant kan zijn ze in te nemen en hoe je dat kan doen.


Waartoe dienen BCCA?


BCAA's zijn bekend bij liefhebbers van krachttraining of duursporten (fietsen , hardlopen, trailrunning,...) . Ze bieden immers heel wat voordelen.
• Ze helpen sporters om hun spiermassa te vergroten.
• Ze voorkomen dat de proteïnevoorraad uitgeput raakt.
• Ze geven een energieboost en dragen bij tot een verbetering van de sportieve prestaties
• Ze optimaliseren recuperatieperiodes.
• Ze dragen bij tot een vermindering van de vetmassa en bevorderen het vetverlies.


In welke ingrediënten treffen we BCAA's aan?


Hieronder vind je een niet-exhaustieve lijst van voedingsstoffen die van nature rijk zijn aan aminozuren en die je helpen om je inname aan BCCA te verhogen en je prestaties te optimaliseren.

Belangrijke bronnen van aminozuren zijn over het algemeen voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals: eieren, zuivelproducten, vlees en vis. Ze leveren alle nodige eiwitten aan en bevatten dus alle aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Daarnaast kunnen voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong een interessante bron van aminozuren zijn. Denk, bijvoorbeeld, aan: gedroogde vruchten, volle granen, peulvruchten, soja en spiruline. Om je lichaam alle essentiële aminozuren aan te reiken die het nodig heeft, moet je verschillende bronnen combineren van plantaardige proteïnen en ze in eenzelfde maaltijd of kort na elkaar consumeren.


Waarom BCAA's-supplementen nemen, en wanneer?


BCAA's zijn de eerste aminozuren die tijdens een lichamelijke inspanning worden afgebroken. Om de spierafbraak tegen te gaan en je spiermassa op peil te houden en te doen toenemen, kan de inname van supplementen op basis van BCAA-aminozuren vóór een sportieve activiteit een goed idee zijn. Zo worden je spieren tegen katabolisme beschermd en raken je reserves aan BCAA's tijdens de inspanning niet uitgeput. Tijdens een training kan je met de inname van BCAA's je uithouding en je sportieve prestaties verbeteren.De inname van BCAA's na een intensieve sporttraining helpt om je reserves aan aminozuren weer aan te vullen, je recuperatie te optimaliseren en de tijdens de inspanning beschadigde spiervezels te herstellen. Je kan ze ook gebruiken om je spiermassa te doen toenemen of wanneer je spiermassa verliest.


BCAA's KOPEN BIJ DECATHLON


DECATHLON heeft een breed gamma aan sportvoeding en sportdrankjes die je tijdens elke inspanning begeleiden. In onze online shop vind je verschillende BCAA-poeders die je vóór, tijdens en na een inspanning als supplement kan innemen.

Is het een geschenk? Laat ze kiezen Een cadeaubon schenken