HOE KIES IK MIJN LOOPSOKKEN?

Tijdens het lopen is het belangrijk dat de kousen het transpiratievocht goed afvoeren zodat de voet droog blijft. Goede loopsokken hebben een linker- en rechterkant en zijn geheel naadloos. De ergonomische vorm zorgt voor een goede drukverdeling tijdens het hardlopen, wat zorgt voor een prettige pasvorm en verminderde kans op blaren. Om je te helpen met het maken van de juiste keuze volgen hieronder enkele richtlijnen. 

SOKKEN KIEZEN IN FUNCTIE VAN HET LOOPTERREIN

Kies je hardloopsokken op basis van de ondergrond waarop je loopt, de intensiteit en de weersomstandigheden. Een dikke sok wordt aanbevolen om het transpiratievocht beter af te kunnen voeren en verbetert het comfort voor de lange duurlopen. Een lagere loopsok is geschikt voor het lopen op verharde wegen bij hogere temperaturen.

TRAIL

Sokken die speciaal ontwikkeld zijn voor het lopen op ruw terrein bieden een betere ondersteuning rond de voet om verstuikingen te voorkomen. De hoge trailsokken bieden extra bescherming voor de kuit tegen een ruwe omgeving. Ook bij de middelhoge sokken is een gelijkaardige bescherming voorzien. Compressiekousen (zonder voet) zijn een alternatief voor hoge trailsokken. Naast het bevorderen van de bloedsomloop en het verminderen van vermoeidheid, helpen deze sokken ook om het risico op trailtypische verwondingen te voorkomen.  

OP VERHARDE WEG

Sokken voor op de verharde weg zijn gemaakt om het comfort van de loper te bevorderen tijdens het lopen. Ze geven veel comfort dankzij de zachte materialen, het lichtgewicht en de efficiënte afvoer van transpiratie. Lagere modellen zijn geschikt voor het hardlopen tijdens hoge temperaturen.

SOKKEN KIEZEN IN FUNCTIE VAN JE BEHOEFTES

Wij stellen voor om bij het kiezen van je sokken rekening te houden met hoe intensief je loopt en wat je behoeftes daarbij zijn.

COMPRESSIE

Compressiekousen zijn lange strakke kousen tot over de kuit. Compressiekousen stimuleren de doorbloeding waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd, hierdoor zal je minder snel een gevoel van verzuring en vermoeidheid ondervinden aan je kuiten. Compressiekousen zijn er in twee verschillende modellen. De tube is een compressiekous zonder een voetstuk, deze is alleen bedoeld voor tijdens het sporten. Een compressiekous met voetstuk kan ook na de training of wedstrijd worden gedragen om het herstel te stimuleren. Het nadeel hiervan is dat ze vaker in de was moeten dan alleen een tube. De compressiekousen en tubes zijn geschikt voor zowel lopen op verharde als onverharde ondergrond.

ADEMEND VERMOGEN

Afhankelijk van de weersomstandigheden of hoe intensief je loopt, zal je al dan niet een dikkere kous kiezen. Tijdens warm weer is het echter belangrijk dat je goed ademende kousen kiest zodat het zweet voldoende wordt afgevoerd en je comfortabeler loopt.

LAGE SOKKEN

Loopkousen zijn doorgaans eerder laag, enerzijds om veel comfort te bieden en anderzijds voor de esthetische kant. Vooral tijdens warm weer is het verstandig om korte sokken te dragen. Uitermate geschikt om op vlak terrein te lopen. 

ANTHONY

PRODUCTLEIDER BIJ KALENJI

“Als je op de juiste manier wilt gaan lopen, zorg dan voor speciale loopsokken die passen bij je specifieke training. Hou altijd rekening met de weersomstandigheden bij het maken van je keuze.