HOE KIES JE CARDIOFITNESS SCHOENEN VOOR DAMES?

Sommigen onder ons gebruiken wel eens een basic sneaker of oude loopschoen om te fitnessen. Jammer, want dat moet je lichaam bekopen. Wist je dat het risico op ongelukjes en kwetsuren met wel 24% daalt dankzij het dragen van de juiste sportschoen? Reden te meer dus om op zoek te gaan naar gepaste footwear voor het fitnessen.

Tijdens een fitness-sessie doe je verschillende bewegingen, zoals draaien, schaatspas, springen met beide benen samen, squats en uitvalspassen, en dat alles vaak aan een hoog tempo. Hierin verschilt fitness van hardlopen, een sport waarbij de bewegingen in hoofdzaak lineair zijn. Schoenen zijn een essentieel onderdeel van je uitrusting voor cardiofitness, ongeacht of je in een zaal of thuis aan fitness doet. Ze zijn er niet alleen voor het mooi, maar garanderen ook dat je comfortabel kunt sporten en gemakkelijker bewegen in elke richting. Ontdek onze tips om de juiste schoenen te kiezen.

Om comfortabel en veilig aan cardiofitness te doen, is het belangrijk dat je op de volgende 3 criteria let: - buigzaamheid in alle richtingen: zodat je de voet vrij kunt bewegen bij snelle verplaatsingen en als je draait en ook goed kunt buigen. Ga na of de schoen een soepele zool heeft. - demping aan de voorvoet: beschermt je lichaam tegen de herhaalde impacten en stabiliseert tegelijk bij het afzetten zodat je de bewegingen snel na elkaar kunt uitvoeren. - ondersteuning van de voorvoet: bij fitness zet je voornamelijk af met je voorvoet, als die wordt ondersteund bewaar je beter je evenwicht wanneer je de grond raakt om van richting te veranderen. Het wordt aanbevolen om dezelfde maat te nemen als van je gewone dagelijkse schoenen.

Het dragen van aangepaste fitness-schoenen voor cardiotraining vermindert het risico op blessures met 24%.