HOE WORDEN EIWITSUPPLEMENTEN GEPRODUCEERD?

WAT ZIJN EIWITTEN OOK WEER

Een eiwit is een molecule die bestaat uit een lange keten aminozuren (meer dan 100). We vinden er essentiële en niet-essentiële aminozuren in terug.

Ons lichaam kan niet zonder essentiële aminozuren, die we uit onze voeding moeten halen.

Niet-essentiële aminozuren kunnen door ons lichaam worden aangemaakt.

Wanneer een eiwit minder dan 100 aminozuren bevat, spreken we over polypeptiden, en bij minder dan 10 aminozuren over peptiden.

Tijdens de vertering worden de eiwitten in stukjes gesneden tot peptiden. Die kunnen dankzij speciaal daarvoor voorziene dragers worden opgenomen. Aminozuren beschikken echter niet over specifieke dragers om te worden opgenomen. Daarom verloopt hun opname veel trager dan die van peptiden. Om die reden neem je best niet enkel aminozuren in.

WELKE PRODUCTIEPROCESSEN BESTAAN ER?

De eiwitconcentraten

Een geconcentreerd eiwit ontstaat uit een techniek die we ultrafiltratie noemen. Wanneer deze techniek koud wordt toegepast, raakt het eiwit hier niet door beschadigd. De melk wordt immers niet opgewarmd. Dit proces maakt gebruik van membranen met daarin microscopische gaatjes die de eiwitten tegenhouden en de andere stoffen, d.w.z. water, suikers, vetten en minerale zouten, laten doorlopen.

Het eiwitpoeder dat overblijft, bevat ongeveer 80% eiwitten.

Eiwitisolaat

• Via microfiltratie: dit is een mechanische dus natuurlijke techniek. Het proces is hetzelfde als dat voor eiwitconcentraat maar de gaatjes in de membranen zijn nog kleiner (0,1 tot 10 mg). Het eiwit haalt zo een hoger zuiverheidsgehalte en kan een concentratie van 95% bereiken. Het is de minst agressieve techniek die het eiwit zijn biologische eigenschappen doet behouden. Het enige negatieve is dat dergelijke eiwitten veel kosten, omdat het een duur proces is.

• Via ionenuitwisseling: Dit is een concentratie- en zuiveringsproces door ionenwisselaars. Deze techniek vereist het gebruik van chemische elementen (zoutzuur...) om enkel het interessante eiwit over te houden. Het is een agressieve behandeling die alle lactose, alle vetten en onzuiverheden verwijdert maar die ook licht nadelig is voor de kwaliteit van het eiwit.

Het eiwitpoeder dat overblijft, bevat ongeveer 90% eiwitten.

Eiwithydrolysaat

Deze techniek vertrekt van een eiwitconcentraat of -isolaat dat een hydrolyse ondergaat, waardoor het eiwit chemisch een verteringsproces doormaakt zodat het erg snel kan worden opgenomen. Caseïnehydrolysaat krijgt zo een snelheid van vertering die vergelijkbaar is met die van weihydrolysaat.

Nadeel van deze techniek is de bittere smaak die het eiwit krijgt.

WELKE VERSCHILLENDE PRODUCTEN KAN JE TEGENKOMEN?

Gainers: Gainers zijn een mix van eiwitten en koolhydraten. Bedoeling van dit product is een grote hoeveelheid calorieën aan te brengen om massa op te bouwen. 

Wei-eiwit : Dit lactoserum is vooral gekend onder de naam wei-eiwit. Het is goed voor 20% van de eiwitten in melk. Het is een prima te verteren eiwit met een hoog gehalte aan vertakte aminozuren. Dit eiwit wordt snel opgenomen. Het heeft een eerder anaboliserend effect.

We onderscheiden:

Wei-concentraat: dit product bevat ongeveer 80 g eiwitten per 100 g poeder.

Wei-isolaat: dit product bevat 90 g eiwitten of meer per 100 g poeder.

• Wei-hydrolysaat: dit product bevat ongeveer 80% peptiden (kleine eiwitten). Dit product wordt het snelst opgenomen.

• De bio-actieve wei: Meestal gaat het hier over met peptiden verrijkte wei, die over specifieke eigenschappen beschikt om de spiermassa te doen groeien.

• Caseïne: Dit is het andere bestanddeel van melk, goed voor 80% van de eiwitten in melk. De opname van caseïne verloopt traag. Caseïne heeft een eerder antikatabolisch effect.

We onderscheiden:

• Calciumcaseïnaat: meestal een geconcentreerd product. Caseïne is hier

gedenatureerd en heeft zijn structuur (de micellen) verloren. De opname verloopt daardoor minder vlot.

Micellaire caseïne: een soort van caseïne-isolaat. Het eiwit wordt bewaard waardoor de aminozuren zich langzaam kunnen verspreiden. Deze stof zit ook in de eiwitten van volle melk.

• Soja-eiwitten: Deze eiwitten worden vooral gebruikt door vegetariërs of veganisten. Het is een eerder antikatabolisch eiwit.

Aminozuren: Ze worden relatief snel opgenomen, en zijn dus licht anabolisch. Dit is echter bijna verwaarloosbaar.

Vertakte aminozuren (BCAA's): Omdat BCAA's worden gebruikt tijdens het sporten, optimaliseren ze de recuperatie en de opbouw van spiermassa.

ONTDEK AL ONZE PRODUCTEN

Aptonia, dat zijn onmisbare verzorgings- en voedingsproducten om je sportieve uitdaging waar te maken! Ontdek al onze producten: sportieve voeding, voorbereiding op de inspanning, hulp bij het sporten, en recuperatie.