SPORTIEF WANDELEN VOOR STEVIGERE BIL- EN DIJSPIEREN

Zoek je een manier om je dij- en bilspieren te verstevigen, maar ben je bang dat je na een spiertraining een stijve plank wordt? Sportief wandelen zal je misschien wel van gedachten doen veranderen! Je kunt immers je dij- en bilspieren trainen zonder dat je je lichaam te veel belast. Stap na stap verstrak je je je figuur, zonder noodzakelijk extra spiermassa te ontwikkelen. Terug in vorm, gewoon door te wandelen! 

WAT DOEN JE DIJEN EN BILLEN TIJDENS HET WANDELEN?

Je dij- en bilspieren spelen een cruciale rol bij het wandelen. Het is erg eenvoudig: zonder die spieren kun je niet wandelen of recht blijven staan! Ze hebben trouwens elk hun eigen rol: De hamstrings (aan de achterkant van je dij) trekken samen om je been te laten plooien. Wanneer de quadriceps (aan de voorkant van je been) de beweging overnemen, gaat je been zich strekken. Iets hoger op je lichaam worden de grote, middelgrote en kleine bilspier gebruikt om recht te blijven staan. Die spieren behoren trouwens tot de meest krachtige spieren van het menselijk lichaam! Wanneer je wandelt, trekken je bilspieren zich samen om je heupen te stabiliseren en een goede houding te blijven aannemen.

WAAROM GEEFT SPORTIEF WANDELEN JE STEVIGERE BEENSPIEREN?

Je bil- en dijspieren worden tijdens het wandelen van nature aan het werk gezet. Als je het tempo opdrijft tot een gemiddelde snelheid van 6 tot 9 km/u trekken je spieren zich sterker samen waardoor ze na verloop van tijd steviger worden. Snelwandelen is een 'zachte' uithoudingssport die je gewrichten beschermt. Zo kun je aan je figuur werken zonder pijnlijke neveneffecten en zonder het risico op blessures. Zelfs na je training profiteer je nog van de positieve effecten om gewicht te verliezen:  een gespierd lichaam verbrandt immers meer calorieën in rust!   BIJKOMENDE INFO: Snelwandelen is ook een uitstekende oefening tegen cellulitis. Cellulitis op de benen ontstaat door te weinig spierversterkende oefeningen, een slechte bloeddoorstroming of stress.

"Wandelen heeft een direct effect op de oorzaken van cellulitis. Het verstevigt je benen en bevordert de bloedsomloop. Het klopt als een bus: snelwandelen helpt wel degelijk tegen cellulitis!" - Dr. Bacquaert, IRBMS.

HOE KUN JE EFFICIËNT JE BEENSPIEREN TRAINEN TIJDENS HET SNELWANDELEN?

Een goede techniek zorgt ervoor dat je je spieren beter kunt trainen tijdens het snelwandelen. Duw af naar voren! Met deze beweging kun je je spieren intensiever trainen en kun je de kracht van een goede voetbeweging optimaal benutten. Het naar voren afduwen op je tenen is een extra inspanning die helpt om je beenspieren 'vorm te geven' en om je dijen slanker te maken.  Kies voor intervallen tijdens je training: Drijf het tempo van je trainingen beetje bij beetje op door meer en langere passen te zetten. Vergeet niet om regelmatig van ritme te veranderen tijdens een intervaltraining. Die 'spurtjes' verhogen je hartslag, zorgen ervoor dat je meer intense inspanningen kunt leveren en dat je spieren intensiever getraind worden. Stop een helling in je training! Een lichte helling of een trap oplopen is een ongelofelijk efficiënte oefening om je dijen en billen te trainen. Aarzel niet om dit ook overdag te doen, als je de kans krijgt!