WAAROM BOKSBANDAGES, EN HOE DOE JE ZE OM?

Boksbandages: onmisbaar voor boksers. Lees hier waarom je ze moet dragen, en hoe je ze omdoet.

WAAROM MOET JE BOKSBANDAGES DRAGEN?

Boksbandages omdoen is niet altijd vanzelfsprekend als je ze nog nooit hebt gebruikt. Ze dienen vooral om de gewrichten in je handen en je polsen te beschermen door ervoor te zorgen dat die zo weinig mogelijk bewegen bij de impact.

 

Je handen en polsen worden heel zwaar belast tijdens het boksen, en daarom moet je ze goed verzorgen. Er zitten veel kleine botjes, ligamentjes en pezen in, die je allemaal moet beschermen. De bandages zorgen ervoor dat ze allemaal op hun plek blijven zitten.

 

Bovendien beschermen ze ook je huid op de plek van de impact, en dat heb je echt nodig bij die herhaalde slagen. Boksen is een complete work-out waarbij je ook aan cardiotraining doet. Je gaat er dus sowieso van zweten. Je boksbandages nemen het zweet van je handen op en beschermen zo je bokshandschoenen.

HOE DOE JE EEN EENVOUDIGE BANDAGE OM? 

HOE DOE JE EEN GEKRUISTE BANDAGE OM?

BELANGRIJK OM WETEN OM ZE JUIST OM TE DOEN

Het belangrijkste bij het omdoen van je bandages is de juiste spanning vinden om je gewrichten mooi op hun plek te houden en te ondersteunen. Wikkel je ze te los om, dan zullen ze niet lang blijven zitten. Doe je ze te vast, dan zullen ze al snel oncomfortabel aanvoelen en misschien zelfs je bloedsomloop afknellen. Het is volstrekt normaal dat je niet meteen de gulden middenweg vindt. Geloof me, ik kan het weten. Hou gewoon vol! Met een beetje oefening lukt het wel.

 

Bekijk de twee filmpjes in dit item om goed te begrijpen op welke twee manieren je ze kan omdoen. Blijf ze bekijken, opnieuw en opnieuw, totdat je de techniek helemaal onder de knie hebt, en weet hoe strak je ze moet aanspannen.

 

Enkele algemene tips:

Het aantal omwikkelingen in de filmpjes is een schatting, die natuurlijk afhangt van de dikte van je pols en hand.

Hou de bandages zo glad mogelijk (zonder plooien) voor een beter comfort. Zo zullen ze ook beter op hun plek blijven.

Spreid je vingers lichtjes als je de bandages omdoet. Dan kun je ze daarna gemakkelijker sluiten en je vuisten ballen.

 

In het eerste filmpje zie je een 'standaardbandage' van 2,5 meter in polyester, een materiaal dat flexibeler is dan katoen. Deze bandages zijn bedoeld voor een licht gebruik, bijvoorbeeld voor touch sparring. Bij deze techniek is het heel belangrijk dat je de bandages rond de juiste zones wikkelt: de pols, de impactzone en je duim.

 


Het tweede filmpje toont een 'gekruiste' bandage van 3,5 m in katoen. Deze bandage is dikker en stijver dan het model in polyester. Dit model biedt veel meer steun en zorgt voor een maximale fixatie van je gewrichten bij impact, waardoor je dus intensiever kunt gaan sparren. Hier breng je je bandages ook tussen je vingers aan, waardoor je ook de gewrichten in de impactzone vastzet.

EEN PAAR ONDERHOUDSTIPS

Was je bandages voor het eerste gebruik en vooral ook regelmatig na gebruik, voor een goede hygiëne. Bovendien blijft de stof dan soepeler. Je kunt ze in de wasmachine wassen op 30°C. Ze mogen niet in de droger. Je hoeft ze ook niet te strijken!

NU BEN JE (BIJNA) KLAAR

Zo, nu weet je hoe belangrijk het is om boksbandages om te doen: je bokst efficiënter en haalt nóg meer plezier uit je sport. Hoe vaker je bokst, hoe meer het ook een ritueel zal worden vóór het boksen, waarmee je je niet alleen fysiek, maar ook mentaal voorbereidt.

 

En nu hup, de ring in! Geniet ten volle van je sport en van de vele voordelen die ze biedt!

DEZE TIPS ZIJN OOK INTERESSANT