Benodigd materiaal:
- Inbussleutel
- Een kleine kruisschroevendraaier
- Remblokken (eventueel)
.
Vooraleer je met je fiets de weg opgaat, is het belangrijk om je remmen te controleren. Je fietsremmen afstellen is heel gemakkelijk en neemt slechts een tiental minuten in beslag. Lees hier hoe het moet!
- Inbussleutel
- Een kleine kruisschroevendraaier
- Remblokken (eventueel)
Je kan zelf in een oogopslag je remblokken controleren. Hoe? Dat is erg eenvoudig: de meeste remblokken bevatten kleine inkervingen (strepen) die minder en minder zichtbaar worden naargelang de slijtage. Om vast te stellen of je remmen nog in goede staat zijn,volstaat het om na te gaan om de remblokken nog strepen vertonen op het contactpunt tussen de velg en de rem. Is het oppervlak glad? Dan is het tijd om je remblokken te vervangen!
Als je de strepen in de remblokken nog ziet, maar je merkt dat je fiets niet meer correct remt, kijk dan eens naar de positie van de remblokken. Ze moeten zich kort tegen het wiel bevinden. Is dat niet het geval? Maak de remblokken dan los met een inbussleutel en duw op de remklauw. Op die manier breng je het remblok van de velg dichter naar het wiel toe. Let hierbij op dat het remblok en de velg perfect op één rij staan. De remblokken mogen niet te laag staan en mogen ook de fietsband niet raken, want dan staan ze te hoog. Bij het remmen is het immers de bedoeling dat er een wrijving ontstaat tussen de velg en het remblok.
Stel je vast dat het ene remblok dichter tegen de velg staat dan het andere? Dan moet je de remblokken in evenwicht brengen, want dat betekent dat de velg zich niet perfect in het midden van de remblokken bevindt. Om de remblokken in evenwicht te brengen, verschuif je de remklauwen door de schroef onder de remklauwen vaster of losser te draaien. De remklauw is het onderdeel van de fietsrem die de rem tijdens het remmen tegen de velg duwt. Een remklauw is ofwel vastgemaakt aan het fietskader (bij de achterrem) of aan de gaffel (bij de voorrem).
Schroef eerst het kleine (plastic of metalen) kegeltje tussen de remkabel en de remklauw los.
Maak vervolgens de remkabel los op de plaats van de remklauw, zodat er geen spanning meer zit op de remklauw. Zodra de kabel losgedraaid is, kan je deze weer op de juiste hoogte vastmaken. Om dat te doen, hou je de remklauwen vast zodat ze zich op de velg bevinden. Hou de remklauwen op deze positie vast en draai de remkabel weer aan. De remklauwen zullen minder strak gespannen staan waardoor ook de remblokken minder sterk op de velg zullen duwen. De remblokken zouden zich nu op 1 à 2 mm van de velg moeten bevinden.
Om je daarbij te helpen, deze video:
Heb je de strepen op de remblokken gecontroleerd, samen met de positie en het evenwicht van de remblokken, evenals de remkabel, en heb je nog steeds een remprobleem? Daar kunnen 3 redenen voor zijn:
Het wiel is verwrongen, wat betekent dat als het wiel draait, de velg zich plots dichter of verder van de rem bevindt. In dat geval moet je het wiel weer in balans brengen.
De remblokken zijn nat of vuil. Maak ze schoen met een doek.
De remblokken zijn versleten. Het volstaat om ze te vervangen
Op zoek naar sporttips en sportartikelen? Ga naar Sportadvies!