DE 5 MUST DO’S VOOR JE OP FIETSVAKANTIE VERTREKT

Dit jaar koos je ervoor om in België op de fiets eropuit te trekken. Prima plan! Maar voor je vertrekt, eerst je avontuur voorbereiden. 

Voyage à vélo

KEN JE CAPACITEITEN

Een fietsvakantie. Verleidelijk idee. Maar net als bij elke sport heb je ook voor fietsen, zelfs als het om een klein tochtje gaat, een minimum aan training nodig. Het is erg belangrijk te weten wat je aankan voor je een misschien te ambitieus doel vooropstelt, zowel wat ritme als wat aantal kilometers betreft. 

Wil je de lat toch hoog leggen, maak dan in de twee maanden van tevoren geregeld een fietstocht zodat je gewend raakt aan het ritme dat je dient aan te houden tijdens het kilometervreten. 

De juiste afstand inschatten zal ervoor zorgen dat het leuk blijft en dat je niet over je grenzen gaat. 

ZORG VOOR EEN GOEDE UITRUSTING

Er bestaan geen goede of slechte fietsen om te reizen. De keuze van je fiets zal afhangen van de ondergrond waarop je rijdt (geasfalteerde wegen, bospaden, een mix), de reisduur en uiteraard de eventuele bagage die je meeneemt.

Stel jezelf eerst de vraag of je huidige fiets aangepast is aan je tocht. Zo niet, koop of leen een andere fiets of herzie je plan. Een fietsvakantie onderneem je sowieso met een fiets die sterk, eenvoudig én comfortabel is. Vergeet niet, net zoals je doet voor een lange autoreis, om goed de staat van je fiets te checken en het bevestigingssysteem dat je gekozen hebt voor je eventuele bagage. 

Wat kleding betreft: reis licht, maar hou rekening met de soms snel veranderende weersomstandigheden in Belgie. Investeren in een goed wielrennersbroekje is een prima plan. 

Vergeet tot slot ook niet je materiaal te testen in realistische omstandigheden voor D-day.

Vélo trekking

STIPPEL JE TOCHT UIT

Niets meer vervelender als je met de fiets bent, dan opeens op een grote weg te belanden waar er voortdurend vrachtwagens voorbijrazen. En niets zo plezierig als rijden op verlaten landweggetjes zonder hindernissen. Om niet voor onaangename verrassingen te staan te komen, stippel je dus beter je route uit voor je vertrekt. Dat doe je niet alleen door je vertrekpunt te verbinden met je aankomstpunt via de kortste route. Er bestaan tal van tochten speciaal bedacht om te fietsen in België. Via de site fietsroute.org kun je je route uitstippelen en doorsturen naar je smartphone of sporthorloge.

KIES JE FIETSMAATJE

Lijkt het je een droom, zo’n fietsavontuur beleven met je familie of vrienden? Denk goed na voor je eraan begint. Wat zoek je precies? Als het om een sportieve uitdaging gaat, neem dan iemand mee met een gelijkaardig niveau als jij om de inspanning te delen en evenveel plezier te beleven aan de rit. Eerder op zoek naar gezelschap, dan belet niks je om fietsers met een ander niveau mee te nemen. Zorg er wel altijd voor dat elk van de groepsleden dezelfde visie op het project heeft en dat iedereen zich erin kan vinden. Ja, het is perfect te doen om je kinderen mee te nemen met de fiets. Zij hebben een enorm aanpassingsvermogen. Als je naar hen luistert en een gezamenlijk project deelt tenminste. Niet als je hen dwingt om jou te volgen in je persoonlijke plannen. 

Het fietsavontuur kan uiteraard ook individueel zijn, afhankelijk van wat je zoekt. Me-time en helemaal tot jezelf komen kan zo perfect. 

vélo vtt

BEREID JE PROVIAND VOOR

Het is vooral belangrijk om geregeld te drinken, kleine hoeveelheden. Een of twee slokken water per 10 à 15 minuten bijvoorbeeld, zonder te wachten tot je dorst hebt. Voorkom lege voorraden door op voorhand te checken waar je je reserves kunt aanvullen en rust je fiets uit met genoeg flesdragers. 

Uren aan een stuk fietsen is ook een uitputtingsslag. Met hoe langer het duurt een aanzienlijk verlies aan calorieën. Zorg dat je, zodra de activiteit langer duurt dan 90 minuten, regelmatig je lichaam voorziet van koolhydraatrijke voedingsstoffen, om niet vroeg of laat zonder energie te vallen. Koolhydraten zijn ideaal voor dit type inspanning, want in tegenstelling tot proteïnen of vetten worden ze zeer snel opgenomen door het metabolisme en geven ze bijna onmiddellijk brandstof aan het lichaam.