Podcast - Sport en motivatie: hoe zet je je voornemens om naar goede gewoontes?

Waarom nemen we goede voornemens in januari, en waarom moeten we ze vaak vroegtijdig weer opbergen? Hoe zet je die voornemens om naar goede gewoontes? Deze en nog veel meer vragen legden we voor aan bedrijfs- en sportpsychologe Anne-Sophie Buyse in onze nieuwe aflevering van "Sportpraat".

Podcast - Comment tenir ses bonnes résolutions sportives ?

Januari is meestal de maand van de "goede voornemens". Maar hoe zorg je ervoor dat je ze kan volhouden, en hoe kunnen we goede voornemens omzetten naar goede gewoontes? We stellen de vragen vandaag aan bedrijfs- en sportpsychologe Anne-Sophie Buyse, die onder meer de top-beachvolleybal academie en voetbalclub Dosko Beveren begeleidt.

haalbaar of onmogelijk?

Waarom leggen we ons zo'n moeilijke doelen op?

"We denken vaak: we hebben een heel jaar om ons doel te bereiken. Daardoor leggen we de lat heel hoog en wordt het doel danig onderschat. Vaak wordt de druk ook niet alleen door onszelf opgevoerd, maar ook door mensen rondom ons. "Je loopt toch veel, waarom probeer je geen marathon?" We denken er niet lang genoeg over na of we deze doelstellingen wel kunnen inbouwen in ons leven. We willen vaak ook veel te veel. We willen én meer sporten, én afvallen, maar toch ook meer tijd maken voor onze familie. Maar het en-en-enverhaal vergt zoveel energie van je, mentale weerbaarheid, waardoor het lang niet zo makkelijk is als het klinkt."

Podcast - Comment tenir ses bonnes résolutions sportives ?

de gouden maand januari

Januari is vaak de maand van de motivatie, maar waarom stoppen we massaal met onze voornemens na een paar weken?

"Zeker als je niet meteen een sporter bent, is het moeilijk. Want eerlijk is eerlijk, beginnen sporten, dat 'suckt'. Je lichaam moet wennen, je spieren doen pijn, je beheerst de techniek onvoldoende ... En de vorderingen volgen maar traag. Hierdoor denken mensen al snel dat het toch niet zal lukken. We zien geen vooruitgang, dus we stoppen er dan maar mee. We zijn echt te streng voor onszelf, want een bepaalde techniek aanleren of conditie opbouwen, daar kruipt best wat tijd in. Tijd die we onszelf niet geven."

Podcast - Comment tenir ses bonnes résolutions sportives ?

tips voor haalbare doelstellingen

De som van procesdoelen

"Stel dat je ultieme doelstelling 'een marathon lopen' is, is het zeer belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Las eerder wat wij noemen 'procesdoelen' in. Het ultieme doel is die 42 km, maar leef eerst toe naar een wedstrijd van bijvoorbeeld 10 km. Daarna bouw je op naar de 10 miles, een halve marathon ... Dat proces waarin je alles meemaakt (wedstrijdnummer ophalen, ontbijt voor de wedstrijd ...) is zo leuk waardoor je al van de voorbereiding naar je uiteindelijke doel aan het genieten bent. Daarnaast spreken we ook van het SMART-principe. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. 'Meer sporten' is bijvoorbeeld zeer vaag, dus niet specifiek. Een marathon lopen in 2022, dat doel beantwoordt wel volledig aan alle onderdelen van het SMART-principe."

Podcast - Comment tenir ses bonnes résolutions sportives ?

Benieuwd naar meer gouden raad vooraleer je jouw goede voornemens uitspreekt?
Beluister onze podcast hierboven voor het volledige gesprek met Anne-Sophie.

Podcast - Sport et motivation : comment tenir ses bonnes résolutions sportives ?

Anne-Sophie Buyse

Bedrijfs- en sportpsychologe

Anne-Sophie is bedrijfspsychologe en sportpsychologe bij de top-beachvolleybal academie en voetbalclub Dosko Beveren. Daarnaast geeft ze ook workshops over thema’s als faalangst, motivatie, emotiemanagement ... Ze ziet zichzelf als een adviseur die zich richt op het optimaal functioneren van een atleet (met focus op het mentale).