DE RCR-REEKS
De RCR-reeks zal in de smaak vallen bij fietsers die op zoek zijn naar een complete fiets zonder compromissen. Prestaties staan op de eerste plaats. Elke buissectie is speciaal bestudeerd om zo doeltreffend mogelijk te zijn in de belangrijkste windhoeken ( -15°/+15° ).
Deze fiets valt in de categorie van lichte aerodynamische fietsen: optimale combinatie van lichtheid, stijfheid en aerodynamica voor een buitengewone fiets.
Met de RCR heb je een fiets die alle terreinen aankan!
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE RCR EN DE RCR PRO?
Een carbon frame staat of valt met zijn geometrie, vormen en lay-up. De lay-up is de assemblage van de carbonvezels. Niet alle vezels hebben dezelfde eigenschappen.
We gebruiken voor het frame van de RCR uitsluitend high-modulus vezels. Voor de RCR PRO kozen we voor buitengewone vezels om het frame te verstevigen op de zwaarst belaste punten met een zeer beperkte gewichtstoename.
De RCR PRO is klaar voor fietsen op het hoogste niveau.
FOCUS OP HET FRAME
Het gelakte frame van de RCR PRO weegt 790 g in maat M
De gelakte voorvork van de RCR weegt 380 g in maat M
Het frame is geschikt voor banden van max. 32 mm breed.
Het gewicht kan licht variëren afhankelijk van de kleur (+/- 50 g)
OPGELET: Maak bij een carbon frame nooit een klem (werkplaatsvoet, fietsdrager) vast rond de stuurpen, zadelpen en schuine buis. Carbon is een erg hard materiaal maar het is niet bestand tegen compressie.
KEUZE UIT VERSCHILLENDE AFWERKINGEN
Afhankelijk van de configuratie van de groepsets en wielen kunnen we je verschillende afwerkingen bieden zodat je kunt fietsen met een model van je keuze.
De frames RCR en Pro zijn verkrijgbaar in ruw carbon dat is afgewerkt met een matte lak. Dat betekent dat de carbonvezels zichtbaar zijn. Ieder frame is uniek omdat de 450 onderdelen met de hand in de mal worden gedrapeerd. Naast de technische look zorgt dat er ook voor dat tot 100 gram aan gewicht wordt gewonnen.
COCKPIT
Door slim gebruik van granulaat heeft de RCR een soepele stuurinrichting die toch gemakkelijk in onderhoud is.
DEDA x VAN RYSEL Superbox EVO, de stuurpen is lichter maar nog even stijf
XS: 80 mm
S: 90 mm
M: 100 mm
L: 110 mm
XL: 120 mm
Stuur DEDA SUPERZERO RS (carbon)
De maten van Deda zijn gemeten aan de uiteinden (bijv.: een stuur van 400 mm gemeten van center tot center = 420 mm van Deda)
Breedte center-center:
XS/S: 400 mm
M/L: 420 mm
XL: 440 mm
SHIMANO ULTEGRA DI2-GROEP + INPEAK-VERMOGENSSENSOR
Deze RCR is uitgerust met de volledige SHIMANO ULTEGRA DI2 12S-groep. Een vermogenssensor is onmisbaar voor fietsers die hun trainingen willen plannen en vooruitgang willen boeken. We kozen voor de INPEAK sensoren omwille van hun betrouwbaarheid en uitstekende precisie.
Het gaat om de sensor Inpeak Powercrank-E single (linkercrank)
https://www.inpeak.pl/nl/sklep/powercrank-e-vermogensmeter-single-custom/
Totaalgewicht van de transmissie: 2717 g
TRANSMISSIE SHIMANO ULTEGRA 12S
Shifter: SHIMANO ULTEGRA R 8170
Voorderailleur: SHIMANO ULTEGRA R8150
Achterderailleur: SHIMANO ULTEGRA R 8150 ( 34 T Max )
Cassette: SHIMANO ULTEGRA R8100 11/34
Crankstel: SHIMANO ULTEGRA R8100 52/36
Cranklengte per fietsmaat:
XS/S: 170 mm
M: 172,5 mm
L: 175 mm
Ketting SHIMANO 12S
ONDERHOUD VAN DE TRANSMISSIE
We willen benadrukken hoe belangrijk het is om je transmissie regelmatig te onderhouden, zeker als je in lastige omstandigheden fietst (vochtige en/of vuile wegen).
Met regelmatig onderhoud gaat je transmissie langer mee.
Controleer je ketting regelmatig met de volgende tool:
https://www.decathlon.be/nl/p/tester-voor-kettingslijtage-van-fietsen/_/R-p-120530
LEVENSDUUR VAN EEN TRANSMISSIE
Als je een fiets koopt, is het belangrijk om bij de keuze van de transmissie rekening te houden met de onderhoudskosten.
De waarden hieronder zijn gemiddelden, ze zijn ter informatie en kunnen sterk variëren afhankelijk van hoe goed je de transmissie onderhoudt.
De gemiddelde levensduur van een goed onderhouden ketting bedraagt 5000 km.
De gemiddelde levensduur van een cassette bedraagt 10.000-12.000 km.
Een slecht onderhouden ketting kan gaan verspringen en het frame beschadigen.
SCHIJFREMMEN
SHIMANO ULTEGRA RTCL 800-schijfremmen met schijven van 160 mm vooraan en 140 mm achteraan.
De ULTEGRA-schijfremmen zijn hydraulisch en remmen dus geleidelijk en krachtiger.
Je moet de remmen eerst inremmen. Hiervoor rem je 20 keer achter elkaar, telkens net iets steviger, bij een lage snelheid (20 km/u) en dan nog eens bij 30 km/u. Rem allebei de remmen goed in.
Dat zorgt voor een betere grip van de blokken op de schijf.
ONDERHOUD VAN DE HYDRAULISCHE REMMEN
Hydraulische remmen werken dankzij een gesloten kring tussen je remhendel en remhoef.
De dichtheid wordt verzekerd door de remleiding.
Na verloop van tijd is het normaal dat de remleiding wat druk verliest, waardoor het remmen minder efficiënt gaat. Als je remhendel slap aanvoelt of je hem te ver moet indrukken, moet je het remsysteem ontluchten. Voor die klus heb je aangepast gereedschap en de nodige kennis nodig.
WAARSCHUWING EN AFSTELLING
OPGELET: rem nooit zonder wiel. Zonder wiel loop je het risico dat de remblokken aan elkaar vastplakken.
Als je schijf het wiel raakt, doe dan het volgende om het wiel en de remhoef weer uit te lijnen:
- Rem krachtig en span tegelijk de remhoef aan
- Als dat het probleem niet oplost, breng je je fiets naar de winkel.
WIELEN SWISS SIDE HADRON² 500 CLASSIC
Met zijn lange ervaring in de F1 combineert Swiss Side de beste Zwitserse technologie met de beste onderdelen om de best presterende wielen op de markt aan te bieden. Ze garanderen de laagst mogelijke luchtweerstand met een ongeëvenaarde stabiliteit in de wind.
SWISS SIDE HADRON² 500 CLASSIC Hyperglide
High-end lagers in roestvrij staal
Swiss Side 370-naven
Profielhoogte: 50 mm
Inwendige breedte: 20 mm
Gewicht 1640 g
BAND CONTINENTAL GP 5000 S TLR
Rij sneller, comfortabeler en met meer bescherming tegen lekken dankzij de tubeless ready GP5000 S-banden van Continental
700x28C: druk 4,00 tot 6,50 bar
280 g
TUBELESS OF BINNENBAND
We raden aan om je banden tot tubeless om te vormen met het meegeleverde tubeless ventiel.
Tubeless is comfortabeler, biedt meer rendement en zorgt ervoor dat je band zich bij een klein gat zelf herstelt.
Zorg wel dat je altijd een binnenband in je reparatiekit hebt, voor het geval je een te groot lek in je band rijdt.
HOUDING
Carbon RCR-zadelpen
Afmeting per fietsmaat:
XXS: 271
XS: 316
S: 331
M: 356
L/XL: 406
FIZIK ARGO VENTO R5-zadel of FIZIK ANTARES R5-zadel afhankelijk van de versie.
Die racezadels zijn ontwikkeld in samenwerking met profrenners en hebben een korte neus voor meer stabiliteit en minder druk op de weke delen.
Gewicht: 225 g (140 mm)
PEDALEN
Geleverd zonder pedalen
WELKE MAAT KIEZEN?
Bekijk de geometrietabel van de fiets.
Zit je tussen twee maten, weet dan dat een kleinere fiets geschikter is voor fietsers die een wendbare, reactievere fiets zoeken. Maar als je aangenamer wilt zitten voor lange afstanden, ben je beter af met de grotere maat.