Woordje van het team
Deze topper is van a tot z ontworpen en ontwikkeld in ons ontwikkelingscentrum in het Franse Rijsel.
Het Elops-team is daarbij gegaan voor één groot voordeel: het rendement, zodat je dagelijkse verplaatsingen nog soepeler en aangenamer worden, of de weg nu vlak is of steil.
De lichte, verende voorvork en het doordacht gekozen zadel en de handvatten geven extra comfort.
De hoogwaardige materialen maken dit tot een betrouwbare en sterke fiets.
De juiste maat kiezen
S: tussen 1,55 m en 1,64 m
M: tussen 1,65 m en 1,74 m
Twijfel je tussen 2 maten? Als je de kleinere neemt, dan is je fiets wendbaarder. De grotere maat geeft je meer stabiliteit.
Gewicht / rendement
Met zijn 14,3 kg (in maat M) biedt deze fiets een verbluffend rendement voor een geveerde pendelfiets.
Op deze fiets bedraagt de zithoek ongeveer 60°, je zit dus iets meer rechtop dan op de andere fietsmodellen. Die houding is een goed compromis om een goed traprendement en tegelijk wat meer comfort te bieden.
Ook het exclusieve profiel en het gewicht van onze banden maken dat deze fiets gezwind door de stad bolt.
Frame
'Butted' frame in 6061 aluminium, voor gewichtswinst.
Interne kabelvoering, om de kabels mooi weg te werken (internal routing).
De derailleurpad kan je afnemen en (laten) vervangen indien nodig.
Gewicht frame: 1800 g in maat M.
Vork
Verende voorvork type 'Headshock', met veerweg van 30 mm.
Die technologie levert een aanzienlijke gewichtswinst op ten opzichte van een verende voorvork met buitenpoten. Bovendien gaat de vering niet pompen terwijl je fietst.
De veerweg volstaat ruimschoots om oneffenheden in de weg uit te vlakken. Zo ben je zeker van extra stuur- en rijcomfort.
Gewicht van de voorvork: 1600 gram.
Stuur / stuurpen
Halfverhoogd 'oversize' stuur (31,8 mm) in een lichte legering.
Stuurbreedte 62 cm.
'Oversize' stuurpen (van 31,8 mm) in gesmeed aluminium, maat 1"1/8 met hoek van 8°
Halfverhoogd en semi-geïntegreerd aheadset-balhoofdstel van 1"1/8.
Ergonomische handvatten, deels in kurk voor een aangenaam gevoel en meer comfort.
Stuurpenlengte:
S: 60 mm
M: 80 mm
L/XL: 100 mm
Transmissie
Onze SRAM NX-groep 1x11-speed beperkt het gewicht van de fiets en zorgt ervoor dat je makkelijk kan schakelen met één hand.
De verdeling van de verzetten, gebaseerd op een mountainbike, is te vergelijken met die van een groep met drie kettingbladen. Zo overwin je moeiteloos elke helling.
- Geïndexeerde shifter SRAM NX
- Cassette 11-speed SRAM NX 11/42
- Enkel kettingblad: 36 tanden, antiafloop.
- SRAM NX-ketting met quick link.
- Achterderailleur: SRAM NX.
Remmen
Hydraulische schijfremmen B'Twin by Tektro TKD32.
Deze remmen, ook gebruikt in het mountainbiken, werken krachtig, gemakkelijk en geleidelijk bij ieder weer.
Aluminium remhendels
Schijfdiameter 160 mm.
Wielen
De dubbelwandige aluminium velgen (28-622) zijn goed bestand tegen vervorming door schokken en leveren een beter rendement op.
Diameter van de wielen: 28 inch, velgbreedte 19 mm
Afgedichte naven voor efficiënter fietsen en meer stevigheid.
Geschroefde voor- en achteras om wielendieven af te schrikken.
- Voor- en achterwiel met 32 spaken.
Banden
De long distance-stadsbanden hebben een exclusief profiel waardoor ze soepel rijden en tegelijk veel grip bieden op zowel droog als nat wegdek.
Skinwall-vouwbanden, om het gewicht nog wat extra omlaag te halen.
Het nylon-antileklaagje met Kevlar-insert dat van draad tot draad loopt en een extra rubberstrook beschermen de hele band doeltreffend tegen stoot- en perforatielekken.
Bandenmaat: 38-622 / 700 x 38C
Gewicht: 612 gram.
Zadel / zadelpen
Het B'Twin Sport 500-zadel met traagschuim verzekert een heerlijk comfort op al je ritten.
Aluminium zadelpen, met schaalverdeling om gemakkelijker af te stellen.
Zadelhoogte = 350 mm
Diameter zadelklem = 32 mm.
Diameter zadelpen = 27,2 mm.
Geschroefde zadelpen om het risico op diefstal te beperken.
Crankstel / pedalen
Stadspedalen uit licht, stevig aluminium.
Breed steunvlak en profiel dat comfort verzekert en veel grip voor je schoenen.
Aluminium cranks type SRAM Isis van 170 mm lang.
Getapte trapas met externe lager BB GXP TM MTB68 ROAD WA73SP breedte 68 mm.
Lichte en discrete kettingkast die je kleren doeltreffend beschermt.
Verlichting
De krachtige naafverlichting van 30 lux zorgt ervoor dat je goed ziet én gezien wordt in alle omstandigheden, zodat je veilig op pad kan.
Naafdynamo SHIMANO Nexus 6 volt, 3 W.
Dankzij een condensator blijft de verlichting nog 4 minuten branden wanneer de fiets stil staat.
Afhankelijk van de levering kan de koplamp van de fiets op 2 mogelijke plaatsen zitten.
Ofwel op de vork, ofwel op de stuurpen.
De prestaties zijn vergelijkbaar.
Bagagedrager / spatborden
Om je spullen te kunnen vervoeren en in alle omstandigheden schoon en droog te blijven, is deze fiets uitgerust met een set van bagagedrager en spatborden speciaal gemaakt voor deze reeks fietsen.
Op de bagagedrager kan je tot 27 kg meenemen en ook een fietsstoeltje monteren. De buisdiameter is 12 mm, zo kan je probleemloos alle accessoires uit het Elops-bagagegamma van Decathlon bevestigen op deze fiets.
De spatborden zijn vastgemaakt met dubbele schroefbeugel: stabiel én stevig.
Standaard
De achterstandaard in stevig aluminium kan gegarandeerd 35 kg dragen. Zo kan je de fiets ook beladen (met tassen op de bagagedrager bijvoorbeeld) stabiel stallen.
Die achterstandaard raakt de cranks trouwens niet als je de fiets voor- of achteruit duwt bij handelingen terwijl je stilstaat.
Geschikte accessoires
Het frame is voorzien van schroefgaten om er een vouwslot aan te bevestigen, en een vast ringslot om het wiel te blokkeren.
Op de bagagedrager, die tot 27 kg kan dragen, kan je een fietsstoeltje monteren, en ook alle accessoires uit het Elops-bagagegamma.
Maximale belasting
Maximaal gebruiksgewicht 140 kg (fiets, fietser en extra spullen).
De remblokken inremmen
Schijfremblokken moet je inremmen voor ze hun volledige remvermogen leveren en ze naar behoren zijn afgesteld. Daarom rem je met elke rem bij voorkeur een tiental keer als je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.
Te plotseling remmen met nieuwe blokken kan ze onherstelbaar beschadigen en onbruikbaar maken.
Deze stap is een must om doeltreffend te remmen.