Waarom ballet? 

Sommigen willen prima ballerina worden of zich volledig op hun passie kunnen storten... Ballet heeft iets magisch, iets ontastbaars, maar niet alleen dat....

ballet

Doordat ballet zowel rigoureus als delicaat is, kan het ontoegankelijk lijken of zelfs bepaalde angsten opwekken. 
Nochtans biedt deze sportdiscipline, binnen ieders bereik, vele voordelen, zowel fysiek als mentaal. 
Laten we ze samen ontdekken.

Toegankelijk voor iedereen, we maken komaf met de idealen van weleer

Kinderen kunnen starten met balletlessen vanaf 4 jaar, te meer omdat "klassieke dans de basis is van alle dansen", aldus Laetitia Colin Vialaneix, danslerares en DECATHLON I DANCE-ambassadrice. 
“Natuurlijk worden we minder flexibel naarmate we ouder worden, maar iedereen kan grote vorderingen maken.” Je hebt met andere woorden geen enkel excuus om je niet aan deze kunstvorm te wagen en je eerste balletpasjes te zetten in de voetsporen van grote sterren als Benjamin Millepied, Sylvie Guillem en Misty Copeland.

verbeter je coördinatie en concentratie 

Van jongs af aan met ballet beginnen heeft heel wat voordelen, in het bijzonder op het gebied van de motoriek. Want "dankzij initiatielessen ballet maken jonge kinderen kennis met bepaalde oriëntatiepunten, leren ze hun lichaam kennen en zich bewegen in de ruimte. Bovendien leren ze zich beter te concentreren en aan hun geheugen te werken”, vervolgt Laëtitia. 
De oefeningen aan de barre of in het midden vergen coördinatie om later de variaties in energie tussen zeer tonische beenbewegingen en lichte armliften te leren beheersen. 

ballet

Werk aan je houding en dans heel licht

“Anders dan moderne jazzdans en hedendaagse dans, die eerder naar de grond gericht zijn, is ballet luchtiger”, preciseert DECATHLON I DANCE-ambassadrice Charlène Terrier. Houding en gratie zijn inderdaad sleutelwoorden tijdens balletlessen om je houding te versterken, licht te leren dansen en de houding van je hoofd te perfectioneren. 
Aan de jongens zegt de dansleraar "borst vooruit, fiere houding", de meisjes moeten de kin optillen en de schouders laten zakken om de houding van het hoofd te benadrukken.  
Om het lichaam hoog te houden, doen dansers een beroep om de diepe buik- en rugspieren. Door aan ballet te doen krijg je dan ook een strak lichaam en een gebeeldhouwd silhouet. Adagio, pirouette, grande allegro... alle elementen zijn er om je fysieke conditie te verbeteren. 

ballet

Word soepeler 

Ballet zorgt er niet alleen voor dat je alle spiergroepen gaat trainen en versterken, het maakt je gewrichten en spieren ook soepeler. 
Iedereen weet dat lenigheid essentieel is bij ballet om een zeker evenwicht te verkrijgen tussen de flexibiliteit en de kracht van elke spiergroep. 

Spagaat, split, Y en I, aan alle houdingen wordt gewerkt om meer amplitude te krijgen tijdens dynamischere bewegingen zoals grote sprongen of battements. 

ballet

Krik je zelfvertrouwen op en leer loslaten

Naast fysieke training en lichamelijke motoriek, kun je door aan ballet te doen gaandeweg je zelfvertrouwen opbouwen en leren loslaten. 
Toegegeven, na twee balletlessen zul je je nog niet helemaal op je gemak voelen in je dans....Het zijn je ijver en je passie die je zullen brengen tot dit loslaten. 
Wees geduldig en blijf gepassioneerd, de psychologische voordelen zullen naar je toe komen. 

Wat is ballet?

De dansles: oefeningen aan de barre en dan in het midden

Een ballesles duurt meestal een uur tot anderhalf uur. Het begint met een warming-up: je werkt aan barre-oefeningen.
Het werk aan de barre dient om de bewegingen te leren en te perfectioneren die dan in het midden worden uitgevoerd, deze keer zonder ondersteuning! Deze warming-up duurt over het algemeen een half uur, stelt je in staat je lichaam voor te bereiden op strakker werk en de bewegingen te herhalen om ze perfect onder de knie te krijgen.


Bij het werk in het midden van de dansstudio worden de passen van aan de barre hernomen door de bewegingen na elkaar uit te voeren en in de ruimte te bewegen.  De intensiteit van de oefeningen wordt opgebouwd door te beginnen met dégagés, adagio's en pirouettes en te eindigen met sprongetjes en tot slot al onze energie te stoppen in grote sprongen zoals grands jetés.

ballet

De dansles: 
van demi-pointe naar pointe

De eerste jaren balletles worden gegeven met demi-pointes. Na een paar jaar kan je balleteraar voorstellen dat je op spitzen begint te werken, een stap die alle balletdansers willen zetten. Pointe-werk belast je spieren meer, waardoor je de spieren aan je enkels en voeten intensiever aan het werk worden gezet.

ballet

welke kleding voor ballet? 

De balletoutfit is heel gecodeerd en vereist een specifieke uitrusting. 
In de meeste dansscholen zal de leraar je vragen een ​​balletpakje te dragen, met een specifieke kleur of een kleur naar keuze, een panty (roze voor de academische kant of zwart voor neoklassiek) en een paar demi-pointes. 
Je kunt je outfit aanvullen met een rokje of een cache-coeur om je opwarming compleet te maken.

Wat is ballet?

Doe jij aan ballet? Smijt je je in dit avontuur? Welke voordelen haal jij uit deze mooi sport?
We wachten op jouw feedback, het is nooit te laat om te beginnen!

Wat is ballet?

JOANNA ALBERGHS 


Ik dans al 16 jaar met heel veel passie. Door mijn opleiding aan het Centre Chorégraphique National de Roubaix kon ik mijn grenzen verleggen, ervaring opdoen en interessante mensen ontmoeten! Moderne jazzdans, hedendaagse dans en ballet, ik hou ervan mijn passie voort te zetten in deze verschillende danswerelden!