HOE KIES JE DE JUISTE HALTERS?

.

foto halters header

Halters zijn ideaal om zachtjes aan opnieuw te beginnen sporten, kunnen helpen bij het revalideren of indien je de intensiteit van je spiertrainingen wilt verhogen. Ook voor pilates zijn ze bijzonder geschikt.  Wil je de juiste keuze maken, doe dat dan op basis van 2 essentiële criteria: je gebruik en het gewicht. De juiste halters vind je niet zomaar. Hier vind je onze tips om je te helpen.

SOORT GEBRUIK EN OEFENINGEN

Met halters kun je ofwel dynamische ofwel statische oefeningen doen. Afhankelijk van je gebruik zul je dus andere halters kiezen. 

- Voor dynamische oefeningen: hiervoor zijn tonesoftbells ideaal. Met deze soepele en verstelbare halters, om je polsen en enkels te verzwaren, kun je je hele lichaam trainen, zowel je bovenlichaam, middel als onderlichaam. Deze halters blijken bijzonder efficiënt te zijn voor pilates, voor je spierverstevigende oefeningen en figuurtraining. 

foto halters #1

- Voor statische oefeningen (bijvoorbeeld squats): hiervoor zijn tonning halters de beste keuze! Ze liggen gemakkelijk in de hand en zijn verkrijgbaar in verschillende versies: klassieke stijve halters, verzwaarde soepele schijven (sand disc) of zelfs in de vorm van elastische banden met handgrepen. Hun gewicht varieert van 0,5 kg tot 5 kg, zodat je zelf kunt bepalen hoe zwaar je je oefeningen maakt. Weet dat klassieke halters en verzwaarde soepele schijven in het bijzonder geschikt zijn om je bovenlichaam te trainen.  Soepele halters zijn ook handig om je statische oefeningen, zoals core-oefeningen, intenser te maken: dankzij hun textuur en vorm kun je erin alle veiligheid mee trainen.

halters-pilates

GEWICHT 

Je kiest niet zomaar om het even welk gewicht halters. 3 criteria spelen hierin een rol: je doelstelling, je oefeningen en je niveau.

- DOEL SPIERVERSTEVIGING: strakkere spieren staan voor een slankere lijn en een gladdere, stevigere en zachtere huid. Hiervoor raden we je aan om je oefeningen telkens 20 keer te herhalen. Wil je dit lang volhouden en lange reeksen oefeningen na elkaar afwerken, kies dan eerder lichte halters. 

- OEFENINGEN ZOALS "LUNGES OF SQUATS": de krachtigste spieren in je lichaam zijn die van je onderlichaam. We raden je aan om vooral deze spieren te trainen. Hiervoor kun je zwaardere gewichten kiezen (vanaf 2 kg).

foto halters #2

- Je niveau: 

-> ben je beginner of start je opnieuw met sporten? Kies dan voor erg lichte gewichten (1kg). 

-> Heeft je sport echter geen geheimen meer voor jou en ben je op halfgevorderd niveau? Voeg dan 500 gram toe bij het begin van elke nieuw sessie. Je verschillende oefeningen: roeien, liggende oefeningen, inclined press... met halters wordt het allemaal nog doeltreffender!

halters-pilates

MEER OVER AANPASBARE HALTERS

Als je begint met spiertraining, dan raden we je aan om voor aanpasbare halters te kiezen. Je kunt er meerdere oefeningen met verschillende gewichten mee doen door gewicht toe te voegen. Bovendien moet je niet om de 2 maanden van halters wisselen! Een stang met verstelbaar gewicht kan een goede oplossing zijn: dan hoef je er alleen maar halters bij te steken of af te halen om de moeilijkheidsgraad van je oefeningen af te wisselen. 

halters-pilates

Met deze tips kun je je goed uitrusten door geschikte halters te kiezen. Je vermijdt dat je te snel van materiaal moet wisselen of een miskoop doet.

Tip van Renaud, pilates-expert

"Halters zijn onmisbare accessoires als je aan spierversteviging doet. Ze zijn erg praktisch en je kunt ermee buiten je comfortzone treden zonder aan efficiëntie te verliezen tijdens je training. Speel gerust met de grootte of snelheid van je bewegingen en met de gewichten om je spieren sterker aan te spreken."

Halteres_Renaud_Guillon_chefdeproduit