Juridische informatie met
betrekking tot Marketplace

De Marketplace van Decathlon

Om sport nog toegankelijker te maken voor iedereen, DECATHLON Belgium SA (hierna “DECATHLON” of “wij”), biedt onafhankelijke verkopers (hierna "PARTNERS") een professionele bemiddelingsdienst aan via “www.decathlon.be” (hierna "de Website" of de “Marketplace”), dat stelt de consument in staat zich op de hoogte te stellen van de aanbiedingen van PARTNERS en een bestelling van deze aanbiedingen te plaatsen.

Juridische informatie met betrekking tot de Marktetplace en PARTNERS

In het geval van bestellingen van Product(en) van PARTNERS komt het verkoopcontract rechtstreeks en uitsluitend tot stand tussen de PARTNER en de consument. DECATHLON komt niet tussen in de totstandkoming van de verkoopovereenkomst. De PARTNER is onafhankelijk in het bepalen van zijn prijzen, in de voorstelling van zijn producten en de inhoud van zijn productfiches. DECATHLON heeft de rol van online platform operator om de verbinding tussen PARTNERS en consumenten mogelijk te maken.

PARTNERS op de Marketplace zijn bedrijven in de zin van artikel I van Boek I van het Wetboek van Economisch Recht.

De Verkoopdienst tussen particulieren

Naast de aanbiedingen van Producten van PARTNERS in de zin van artikel I van Boek I van het Wetboek van Economisch Recht, biedt DECATHLON ook consumenten, zoals eveneens gedefinieerd in artikel I van Boek I van het Wetboek van Economisch Recht, de mogelijkheid om hun tweedehands sportproducten door te verkopen aan andere consumenten (Verkoopdienst tussen particulieren). In dit geval komt de koopovereenkomst rechtstreeks en uitsluitend tot stand tussen de CONSUMENT VERKOPER en de CONSUMENT KOPER. Verdere informatie hierover en de Algemene Gebruiksvoorwaarden van de Verkoopdienst tussen particulieren vindt u op deze pagina van de website.

De rangschikking van de aanbiedingen op de Marketplace

Conform artikel VI.45/1 WER moet de aanbieder van een online MarketPlace, op een duidelijke en begrijpelijke manier, bezorgen aan de consument informatie verstrekken over de parameters die worden gebruikt voor de bepaling van de rangschikking van de aanbiedingen die de consument krijgt na een zoekopdracht.

De productclassificatie op de MARKETPLACE is geconfigureerd als hieronder beschreven:

Alle producten aangeboden op de Website, welke verkocht worden door DECATHLON of haar PARTNERS worden geclassificeerd aan de hand van algemene categorieën zoals :

  • - Sporten opgesomd in alfabetische volgorde ;
  • - Betreffende doelgroep: man, vrouw, kinderen ;
  • - Accessoires of uitrusting, voedingsproducten, promoties, merken, tweedehands producten ;

Deze categorieën kunnen mettertijd veranderen.

De consument kan dus naar een product zoeken via deze categorieën, die zelf weer subcategorieën bevatten en de mogelijkheid bieden om de zoekopdracht voor de consument te filteren.

Wanneer de consument deze categorieën, subcategorieën en eventuele filters selecteert, worden de producten, of ze nu door DECATHLON of door een PARTNER worden verkocht, hem standaard voorgesteld volgens een algoritme op basis van de volgende criteria:

  • - De commerciële resultaten van het Product op de Website;
  • - Het aantal van de productvoorraad ;
  • - Product beschikbaarheid ;
  • - De gemiddelde waardering toegekend aan het Product op de Website (rating);
  • - Het aantal afbeeldingen toegeschreven aan een Product op de Site;
  • - Het aantal views van de Productpagina;
  • - Het aantal van het toevoegen van het product aan het winkelmandje op de site.


Hoe hoger de score van deze criteria voor een Product, hoe beter de ranking.

De consument kan ook gebruikmaken van de zoekmachine om producten te vinden door een of meerdere trefwoorden in te vullen. In dit geval zullen de resultaten welke voortvloeien uit de zoekopdracht automatisch worden gerangschikt op basis van relevantie aan de hand van de volgende voorwaarde : de producten welke het meest overeenkomen met de door de consument.

Bepaalde Producten kunnen ook profiteren van een geprivilegieerde rangschikking, wanneer ze worden aangeboden door PARTNERS die ofwel (i) een geprivilegieerd partnerschap met DECATHLON hebben ondertekend, ofwel (ii) een sponsordienst hebben afgesloten die door DECATHLON is opgezet. Deze voorkeur rangschikking wordt gerechtvaardigd door economische en commerciële overwegingen, met name het bestaan ​​van een vergoeding voor deze voorkeur rangschikking die naast de betrokken aanbiedingen zal worden vermeld, overeenkomstig artikel VI.100, 24° WER.

Het is echter mogelijk voor de klant om de standaard rangschikking aan te passen door middel van het selecteren van verschillende criteria op basis van:

  • - Nieuwe producten (van nieuwste naar oudste) ;
  • - Laagste naar hoogste prijs ;
  • - Hoogste naar laagste prijs ;
  • - Kortingen, hoogste naar laagste ;
  • - Beoordelingen (van best beoordeelde naar slechts beoordeelde product) ;
  • - Eindereeks producten…


DECATHLON werkt deze pagina regelmatig bij om eventuele wijzigingen in de rangschikking van producten op de site weer te geven.

Maandelijkse gemiddelde van actieve afnemers in overeenstemming met Verordening (EU) 2022/2065 (Digital Services Act)

Het maandelijkse gemiddelde van de actieve afnemers van de website bedraagt 1.220.230 actieve ontvangers.

Centraal contactpunt volgens (EU) Vordering 2022/2065 (Digital Services Act)

[email protected] (communicatie in het Frans, Nederlands en Engels)