DE VOORDELEN VAN AL SPORTENDE OPGROEIEN

Soepel en op gewicht blijven, durf en sociaal gedrag ontwikkelen, ontspannen door te bewegen … Sport heeft heel wat gezonde en leuke bijwerkingen voor kinderen.

De voordelen van al sportende opgroeien

GOEDE REDEN NUMMER ÉÉN

Fun! Voor kinderen is pret maken belangrijker dan winnen. Hoe meer plezier je zoon of dochter aan zijn of haar sport beleeft, hoe groter de kans dat hij of zij het jarenlang volhoudt. Een goede zaak, want sport is een perfect medicijn tegen verveling én beeldschermverslaving.

HET FYSIEKE NUT

Steeds meer kinderen bewegen te weinig en eten te veel suikers en vetten. De gevolgen kunnen ernstig zijn: overgewicht, kans op diabetes, risico op depressie – te veel lichaamsvet verstoort de hormoonhuishouding en produceert slechte stoffen – motorische achterstand en houdingsafwijkingen. Sporten helpt kinderen om gezond en in vorm te blijven.

Sporters zijn sterker en leniger, hebben meer energie en zitten beter in hun vel dan mensen die niet bewegen. Hart en longen gaan aan de slag, wat de bloedcirculatie stimuleert. De immuniteit blijft netjes op peil. Uithoudingsvermogen, evenwicht en coördinatie gaan erop vooruit.

Buiten sporten maakt dat je meer vitamine D aanmaakt door het contact met zonlicht. Een winterdip krijgt zo minder kans. Kinderen die sporten slapen bovendien beter. Als adolescent kiezen ze makkelijker bewust om gezond te eten, niet te roken en niet te veel alcohol te drinken.

Zoals bij alles geldt dat overdaad schaadt. Té fanatiek trainen en té hard in competitie gaan is ook belastend voor kinderen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Sporten is tegelijk grenzen verleggen en limieten respecteren.

 

DE PSYCHOLOGISCHE EN EMOTIONELE PLUS

Goed gedoseerd sporten is een boost voor het zelfvertrouwen. Vorderingen maken in een haalbaar tempo, af en toe een mooie overwinning behalen en aangemoedigd worden door mama, papa, oma, opa en een coach of trainer.

Groeien in een sport gaat met vallen en opstaan. Soms doet het pijn, letterlijk en figuurlijk. Maar tegenslag bestaat nu eenmaal en falen mag. Overbeschermen hoeft niet, opvangen wel. Een kind dat evenwichtig leert omgaan met mindere momenten en verliezen is mentaal weerbaar. Het laat zich niet uit het lood slaan of ontmoedigen. Een eigenschap die later super van pas komt.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ook de hersens getraind worden. Extra zuurstof in het bloed zorgt voor een beter geheugen en meer focus in de klas. Door te sporten maakt een lichaam meer endorfine en serotonine aan. Twee gelukshormonen. Daarnaast heeft endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect. Bewegen werkt bovendien positief op je spijsvertering.

Sporten brengt regelmaat met zich mee. Het engagement om op tijd te komen, er voor te gaan tijdens een training of match, naar een doel toe te werken. Die discipline en dat doorzettingsvermogen straalt af op de toekomst.

 

SOCIALE WINST

Samen sporten met gelijkgezinde vriendjes uit de klas of de buurt is heel fijn. Daarnaast opent een sport vaak de deur naar nieuwe vriendschappen. Of je kind nu in een ploeg traint en speelt of individueel, want solosporters delen hetzelfde zwembad of dezelfde atletiekpiste of kleedkamer of …

Sporten is ook goed luisteren en kijken, aanvoelen, overleggen, plannen, een tactiek bedenken en bespreken. Daar hoort respect bij: voor jezelf, voor de coach of trainer, scheidsrechter, medespelers en de tegenpartij . Stuk voor stuk geweldige skills voor het dagelijkse leven.