HOE JE ADEMHALING VERBETEREN MET SPORT?

Het mag duidelijk zijn: om aan je cardio te werken, moet je bewegen! En uiteraard is sport een van de beste manieren om je ademhaling te verbeteren. Er zijn trouwens verschillende activiteiten die elk op hun eigen manier ervoor zorgen dat je inspanningen langer kunt volhouden. Maar hoe kun je doeltreffend werken aan je ademhaling? En welke sporten zijn daarvoor het meest geschikt? In het onderstaande artikel krijg je daar een antwoord op.    

lopenpied_souffle_running_sport

WELKE SPORT OM AAN JE ADEMHALING TE WERKEN?  

Uiteraard moet je kijken naar de uithoudingssporten om zo efficiënt mogelijk de ademhaling te verbeteren. Op dat vlak is de keuze ruim:

 - Wandelen en lopen

Een van de eenvoudigste sporten om te beoefenen is er ook een die het hart stevig laat werken. Je hoeft geen topsporter te zijn om te wandelen: een goed paar sportschoenen of zelfs loopschoenen en een goede dosis motivatie volstaan om aan je cardio te werken. Daarnaast biedt lopen dezelfde voordelen voor je hart als wandelen. Bij lopen is de inspanning dan wel wat groter, de resultaten zijn dat ook. Kleine tip om te beginnen: wissel af tussen wandelen en lopen, zo boek je vooruitgang tijdens je inspanningen zonder dat je het merkt!

souffle_running_travailler_sport

- De fiets

Ook hier hoef je geen wielrenner te zijn om aan je ademhaling te werken. De fiets is een van de beste sporten om aan je conditie te werken. Daarbij kun je deze sport op verschillende manieren beoefenen: met een stadsfiets, een hybridefiets, een koersfiets, ... Zelfs in het water met aquabiking!

vélo_souffle_sport

- Bergsporten: langlaufen en sneeuwwandelen

We komen er later nog op terug, maar de hoogte is een uitstekend hulpmiddel als het gaat om cardiotraining. Bergsporten staan daardoor mee bovenaan de lijst van sporten om aan je ademhaling te werken. Je kunt bijvoorbeeld sneeuwschoenen aantrekken: met de rackets aan je voeten wandel je bovendien door de mooiste landschappen.

Een andere optie is langlaufen. Niet alleen verbrand je zo calorieën aan sneltempo, je hart zal ook een stevige inspanning mogen leveren!

ski_sport_souffle

- Fitness

In een fitnesszaal zijn er tal van toestellen en lessen die zich in de eerste plaats richten op de ademhaling. Zo is er zumba, RPM, step, aero dance, body pump, body attack, sh'bam, ... De namen kunnen exotisch klinken, maar geloof ons, de lessen zijn daarom niet minder efficiënt voor je hart. Als we dan kijken naar de fitnesstoestellen, zul je verslingerd raken (of niet) aan crosstrainers, roeitrainers, loopbanden en andere steppers.

sport_salle_zymba_souffle_fitness

JE ADEMHALING VERBETEREN: TECHNIEKEN  

Zodra je de sport gekozen hebt, moet je nog zo doeltreffend mogelijk trainen. Als het gaat om je ademhaling kun je immers niet zomaar trainen. Twee mogelijkheden:

 Je basisuithouding verbeteren... Dit lijkt voor veel mensen ongetwijfeld tegenstrijdig, maar om aan je hart en ademhaling te werken moet je (bijvoorbeeld) traag lopen! Een training zal immers het efficiëntst zijn als je hartslag zo'n 60-70% van je maximale hartslag (MHR) bedraagt (in theorie te berekenen door je leeftijd af te trekken van 220): zo verbeter je jouw VO2max (maximale aerobe snelheid), waardoor je lichaam meer zuurstof zal kunnen verbruiken.

...en dit afwisselen met intervaltrainingen Bij intervaltrainingen wissel je de intensiteit van je training af. Concreet wissel je een inspanningsfase af met een recuperatiefase. Tijdens het lopen kun je bijvoorbeeld 1 minuut lang aan 70% van je MHR lopen, gevolgd door 30 seconden aan 80-90%, en dat tien keer na mekaar. Je kunt dezelfde oefening op de fiets doen, al wandelend, op een crosstrainer, ...   Op welke manier je ook sport, het ideale is om dit ten minste drie keer per week te doen om de resultaten te kunnen voelen. Als je meer doet, vergeet dan niet om ook rustperiodes in te lassen tijdens de week: je bent immers geen machine! De duur van je training is variabel: om te beginnen kun je in sessies van 20 minuten trainen en de duur geleidelijk optrekken. Vanaf 45 minuten heb je zelfs dubbel voordeel aangezien je dan ook vet zult verbranden: mooi meegenomen.  

MET DEZE TIPS ZAL JE EEN CONDITIE ALS NOOIT TEVOREN HEBBEN! ALS JE VRAGEN HEBT, AARZEL NIET OM ZE ONS TE STELLEN. EN DEEL JE FAVORIETE SPORT MET ONS: WE ZIJN NIEUWSGIERIG.