Hoe ontwikkelt KIPSTA zijn voetbalproducten?

Kipsta bedenkt en ontwerpt nu al meer dan 20 jaar producten voor voetballers en voetbalsters van elk niveau en alle leeftijden. Hier ontdek je hoe KIPSTA zijn voetbalartikelen precies ontwikkelt.

 KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

kipsta...al MEER DAN 20 JAAR

KIPSTA was aanvankelijk het teamsportmerk van de Decathlon-groep en omvatte naast voetbal ook basketbal, rugby, volleybal, handbal, veldhockey, cricket en baseball.
In 2016 ging KIPSTA zich dan volledig focussen op het voetbal.

We ontwikkelen nu al meer dan 20 jaar producten voor voetbalspelers en -speelsters van alle leeftijden en elk niveau.

20 jaar waarin we voortdurend trachtten te verbeteren, om het dagelijkse leven van voetballers en -sters te vergemakkelijken en ze langer te laten genieten, met producten op hún maat.

KIP komt van 'équipe', het Franse woord voor team, de STA staat voor 'stadion'. Een 'stadionteam' dus eigenlijk!
Wist je dit?

KIPSTADIUM: ONS ONTWIKKELINGSCENTRUM

Het KIPSTADIUM in het Noord-Franse Tourcoing is het mondiale ontwerp- en ontwikkelingscentrum voor de voetbalartikelen van het merk KIPSTA.
Ons team van ontwikkelaars bestaat uit gepassioneerde voetballers en voetbalsers, productmanagers, ingenieurs en designers, en een eigen afdeling voor productcertificatie en testing.
Het is die knowhow made in France die we in al onze producten verwerken, om jong en oud hoogwaardige ontwerpkwaliteit en technisch vernuft aan een topprijs te bieden.

productverhalen

TECHNISCH, DUURZAAM EN BETAALBAAR

Technisch, duurzaam en betaalbaar, dat zijn de normen die we hanteren in de ontwikkeling van ons voetbalassortiment.
En innovatie niet te vergeten, een aspect dat ingebakken zit in het Kipsta-DNA.
Onze designers, ingenieurs, productmanagers, modelers ... ze leggen allemaal hun oor te luister bij voetballers en voetbalsters en slaan ze intensief gade.
Het resultaat: een totaalaanbod dat dag na dag wordt uitgebreid en inspeelt op de noden en wensen van alle voetballers.

Van schoenen, tot ballen, over kleding, bescherming, sportondergoed, tassen, sokken, en zelfs trainersaccessoires.

Die producten ontwikkelen we om het plezier en de deugden van voetbal voor iedereen toegankelijk te maken.

KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

4 grote stappen in de ontwikkeling van een product

Ontdek in 4 grote stappen hoe Kipsta producten ontwikkelt, van het bepalen van de behoefte tot het moment dat het product in de Decathlon-rekken ligt.

 KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

1. de behoefte bepalen

De ontwikkeling van een nieuw product begint bij de opmaak van het technische lastenboek, zeg maar het eisenpakket dat de productingenieur en de designer van de productmanager krijgen.
Gedurende een aantal weken denkt de productmanager na over de opbouw van zijn productassortiment en bepaalt hij op welke behoeften hij wil inspelen. De insights halen we uit de observatie van spelers en speelsters op het veld en uit feedback van onze klanten.

 KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

2. de eigenlijke ontwikkeing

Na die briefing start de ontwikkelingsfase. De designer start zijn denkwerk en stelt een aantal ontwerpen voor, terwijl de productingenieur zich buigt over de mogelijke materialen en onderdelen die daarvoor nodig zijn en die voldoen aan de eisen op het vlak van kosten, kwaliteit en termijn.
Een paar maanden nadien zijn dan de eerste prototypes klaar. Afhankelijk daarvan beslissen we in een projectgroep wat de volgende stap is: het nieuwe product klaarmaken voor grootschalige productie of het project stopzetten.
Op basis van die keuze kunnen we aan de projectgroep al een reeks quasi afgewerkte prototypes in meerdere kleuren voorstellen.

KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

3. testen

Die prototypes ondergaan allerhande tests, bij onze klanten voor de juiste pasvorm bijvoorbeeld, of in een lab, waar ze doorgedreven getest worden. De resultaten worden vervolgens voorgesteld om de onderdelen goed te keuren en de kwaliteit van het product aan te tonen.
Dan is het tijd om waar nodig te finetunen en duurtests te laten doen door onze certificatieafdeling. Die tests worden uitgevoerd in samenwerking met partnerclubs, met onze academie en ook met onze testerscommunity. Op die manier garanderen we dat onze producten van goede kwaliteit zijn en de eigenschappen en voordelen bezitten die we van bij aanvang hebben bepaald.

 KIPSTA PANENKA

4. produceren op industriële schaal

Als het model alle technische en ontwerpmatige vereisten inlost, dan wordt het product goedgekeurd. Het is dan tijd voor de industrialisatiefase.
Er volgt een eerste productie, waarbij de laatste productiestappen worden gevalideerd om het hele proces te stroomlijnen.
Het feit dat het product in de rekken belandt, wil niet zeggen dat het helemaal af is. Na een paar weken wordt er een "analyse" gedaan om de eerste feedback te onderzoeken en ons ervan te vergewissen dat het product wel degelijk voldoet aan de verwachtingen van onze klanten.

 KIPSTA, PRODUCTONTWIKKELAAR

volg ons op instagram

Volg het reilen en zeilen van KIPSTA in het Belgische voetbal!