SPORTCOACHING IN 5 VRAGEN

Sporten met een professionele coach? 5 vragen en antwoorden om je te helpen van start te gaan met een coach!

coaching heren dames

JE LATEN COACHEN IS EEN GOED IDEE! WAAROM?

Je blijft gemotiveerd. We twijfelen er niet aan dat je supergemotiveerd bent. Maar het overkomt iedereen wel eens: er zijn van die dagen dat je absoluut geen zin hebt om jezelf in je outfit te hijsen voor een sportsessie. Of om te beginnen met een trainingsschema.

Vaak volstaat dan een klein duwtje in de rug. En dat is precies wat een coach doet, zodat hij, zoals Julie benadrukt, "een echte bondgenoot wordt voor je motivatie en je resultaten”.

Je bepaalt de juiste doelen. En haalt die zonder frustraties, doordat je dankzij de aanbevelingen van de coach het juiste tempo vindt. Een van de gevaren wanneer je begint met een welbepaald doel in je hoofd, is dat je "te veel wilt in te korte tijd en veel te hard van stapel loopt. En dan loeren blessures en motivatieverlies om de hoek en wordt je doel onbereikbaar”. De coach is er om dat allemaal te voorkomen ;-)

Je krijgt tips van een professional. Dat zal je wellicht niet verrassen, het is zo ongeveer de basis van coaching. Julie herinnert ons er nog eens aan, "kiezen voor een coach betekent dat je een volledig overzicht en persoonlijke adviezen krijgt”. Het is ook een goed idee als groepslessen niet echt je ding zijn of als je niet goed weet hoe je nu precies moet trainen.

VOOR WIE IS EEN SPORTCOACH GESCHIKT? EN VOOR WELKE DOELEN?

Voor iedereen. Van beginners tot meer ervaren sporters. De sport heeft weinig belang: “Je kan je laten begeleiden om je conditie op te krikken, maar ook om een marathon of halve marathon te lopen”. Een goed idee: doe een beroep op een professionele coach wanneer je (opnieuw) wil beginnen sporten. Zo vermijd je blessures en voorkom je dat je motivatie al na een paar sessies volledig zoek is.

Voor elk doel: sterkere spieren, gewicht verliezen, een strakker lijf, cardiotraining enz. Maar onthoud goed dat sporten in de allereerste plaats genieten moet zijn. En daarmee is alles gezegd ;-)

coaching heren

HOE VIND JE EEN COACH?

Eerste stap: kies zorgvuldig je coach zodat alles goed verloopt. Het moet in de eerste plaats 'klikken' tussen jullie. Of zoals Julie zegt: "Het moet een moment zijn waar je naar uitkijkt, het moet leuk blijven. Je moet je op je gemak voelen en je niet te veel vragen stellen, als je twijfels hebt, moet je er niet heen gaan".

Tweede stap: focus op je doelen en het trainingsschema. Nadat je voor het eerst contact hebt opgenomen, zal de coach je een paar vragen stellen om je lichamelijke conditie te bepalen. Dat is uiteraard geen medische screening, maar gewoon basisinformatie: medische voorgeschiedenis, gewicht, lichaamslengte, vet- en spiermassa enz. Die gegevens dienen om sessies op maat samen te stellen, aangepast aan jou en aan je doelen.

Daarna ben je vertrokken voor 4 of 6 trainingssessies en daarna wordt opnieuw de balans opgemaakt volgens dezelfde beoordelingscriteria en worden de oefeningen aangepast, waarbij je coach altijd rekening zal houden met jouw gevoel en mentale vermoeidheid. Want een "goede coach luistert naar je, let goed op en aanvaardt dat je je doel misschien niet op de streefdatum bereikt, maar iets later, maar wel in goede omstandigheden. Hij is er ook om het sportdoel redelijk en haalbaar te maken, zodat je erin slaagt het te bereiken. En vooral tevreden kan zijn".

coaching heren

 HOE MOET JE JE ORGANISEREN OM REGELMATIG TE TRAINEN?

Eens het trainingsschema is opgesteld, kan je je daar beter aan houden. Tijdsgebrek is een van de grootste hindernissen om te sporten. En je kan een dag niet langer maken, hoe graag je dat ook zou willen.

Meestal stelt de coach je een aantal vragen over je gezinsleven, gewoontes en beschikbaarheid, om je te helpen je agenda goed te plannen en je een trainingsschema te geven dat past in je dagelijks leven.

Goede tip: de sportcoach aan huis, perfect om je tijd optimaal te benutten doordat je geen tijd verliest met naar de sportzaal gaan. Of probeer online coaching. Kortom, laat sport naar je thuis komen!

EN HET PRIJSKAARTJE?

We zullen er niet omheen draaien, de kostprijs voor personal training kan snel oplopen. Je mag toch op 50 tot 60 euro rekenen voor een uur persoonlijke coaching. Goed nieuws: je kan je sessies aanpassen aan je budget. Julie, onze coach, geeft je twee mogelijkheden om de kosten te drukken ;-)

Doe een beroep op een coach om een persoonlijk programma samen te stellen. Het trainingsschema wordt voorbereid bij de eerste coaching sessie, de volgende sessies doe je dan alleen. Dat moet beslist lukken als je voldoende gemotiveerd bent. We raden wel aan om je coach geregeld te zien, ongeveer eens per maand, om je doelen bij te sturen en samen je vorderingen te bekijken.

Laat je verleiden door "small group training". Dat is een sportsessie in beperkte kring. Meestal met 5 tot 6 mensen, niet meer. Zo kan je profiteren van de adviezen van de coach, ook al is hij er niet voor jou alleen.

Samengevat is je laten coachen niet ingewikkeld, en eens je contact hebt opgenomen, wacht je ongetwijfeld een mooi avontuur samen met je coach. Een laatste tip: om een goede coach of personal trainer te vinden, gaat er niets boven mond-tot-mondreclame ;-)

coaching heren dames