DE VOORDELEN VAN SQUASH

Squash is een fysieke en tactische sport die je heel wat voordelen biedt. In dit artikel gaan we dieper in op de magische krachten van deze bijzonder leuke sport.

De voordelen van squash

De squashbaan is een plek waar stress als sneeuw voor de zon verdwijnt. Hier staat alles in het teken van plezier na een mooie rally of een meesterlijke slag aan het einde van de wedstrijd. Het is niet voor niets dat squash in heel wat landen razend populair is. Je kikkert ervan op als je je even wat minder voelt, je verbetert je conditie, je krijgt een strakker figuur en je traint er stevig op los met een sport waarbij intensiteit en wendbaarheid hand in hand gaan. In dit artikel geven we je een overzicht van de voordelen van squash!

1/ ONTSPANNING

Tijdens het squashen sta je naast je tegenstander op dezelfde helft van de baan. Tussen de rally's door kun je dus gerust een babbeltje maken, lachen en plezier maken met elkaar. De baan is niet erg groot waardoor je de bal eenvoudig kunt raken en plezier kunt beleven. Laat je creativiteit de vrije loop en probeer je tegenstander op een sluwe manier af te troeven. Dat is nu eenmaal het spel ;) !

squash voordelen

2/ VERBETER JE CARDIOVASCULAIR VERMOGEN

Squash is goed voor het hart omdat het de bloedsomloop stimuleert en de hartspier versterkt. Het risico op hart- en vaatziekten wordt hierdoor kleiner. Tijdens het squashen sta je amper stil. Je verbetert je uithoudingsvermogen (aëroob) om het tempo bij te houden en je explosiviteit (anaëroob) om te reageren op de intensiteit van de rally's. Wees dan ook niet verbaasd als je ademhalingscapaciteit toeneemt.

voordelen van squash

3/ LAAT DE STRESS VAN JE AFGLIJDEN

Laat je niet misleiden door de kleine ruimte waarin squash gespeeld wordt. De baan is juist de ideale plek om stoom af te blazen en stress van je af te laten glijden. De noodzakelijke concentratie voor elke rally, de opeenvolgende bewegingen, de precisie van de shots, het controleren van je inspanning ... Allemaal doen ze je de dagelijkse sleur even vergeten. Na een partijtje squash voel je je als herboren!

voordelen van squash

4/ VERSTERK JE SPIEREN EN VERBETER JE LENIGHEID

Tijdens het squashen zet je de spieren van je boven- en onderlichaam aan het werk. De meest gebruikte spieren zijn de hamstrings, quadriceps en bilspieren met voorwaartse, achterwaartse en zijwaartse bewegingen. Verder gebruik je ook je armen, rug en schouders om met kracht en controle te spelen. Squashen verbetert je lenigheid, snelheid en coördinatie, of je nu competitief of recreatief speelt. Een complete sport!

squash voordelen

4/ VERBRAND CALORIEËN

Op competitieniveau verbruik je tijdens een uurtje squash ongeveer 900 kcal. Als je puur voor je plezier speelt, ligt dat tussen 400 en 500 kcal per uur. Je kunt er dus zeker van zijn dat je tijdens het squashen flink zult zweten. De energie die je tijdens het squashen verbruikt, zorgt voor een strakker figuur en helpt je om je gewicht onder controle te houden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er steeds meer squashruimtes in fitnesscentra zijn …

voordelensquash

Squashen zorgt voor een slank figuur, verbetert je fysieke capaciteiten en laat de stress van je afglijden tijdens een leuke sport ... Aan voordelen geen gebrek! Hou jij ook van squash en de magische effecten ervan? Vertel ons er alles over!

Voordat je de baan opgaat, warm je tien tot vijftien minuten op om blessures (verstuikingen, peesontstekingen, verrekkingen) te voorkomen. Op de baan is het dragen van een bril verplicht voor minderjarigen en sterk aanbevolen voor volwassenen. Het is namelijk niet echt prettig om een bal in je oog te krijgen. Wil je beginnen met squashen? Ga dan eerst even langs bij je arts om er zeker van te zijn dat je geen gezondheidsrisico loopt.

julien-handtekening

Julien

Redacteur Team DECATHLON

Een beetje wild, rijdt graag met zijn fiets over bergen en door valleien, met zijn lunchpakket in zijn fietstas en zijn kompas in alle richtingen.