LICHAAMSBEWEGING: ELKE DAG SPORTEN ZONDER DAT JE HET DOORHEBT

Elke dag tijd vinden om te sporten? Dat is onmogelijk, hoor ik jullie zeggen (in koor). Wedden dat het kan! Hier volgen enkele tips... en zonder dat je het huis uit moet!  

sport aan thuis

WE TOVEREN HUISHOUDELIJKE TAKEN OM IN SPORTSESSIES

Sporten thuis begint bij het gebruikmaken van bepaalde huishoudelijke taken om aan je vormspanning te werken en een extra inspanning van je spieren te vragen. "Als je boodschappen doet, tassen of waterpacks draagt en daarmee de trap opgaat, heb je al een flinke inspanning geleverd," zegt Joëlle Jolly, lesgeefster bij Sport Santé. "De enige voorwaarde is dat je een goede houding aanhoudt. Trek je buik in, span je billen aan en borst vooruit! " Stofzuigen? Hetzelfde verhaal. Houd je goed recht en zet er vaart in. Een goed muziekje zorgt voor de nodige motivatie om in het ritme te blijven.

EEN GEWOONTE VAN 10 MINUTEN ELKE MORGEN, EN JE MERKT HET NIET MEER

Thuis sporten kan ook bestaan uit enkele oefeningen die elke morgen, net voor het ontbijt, rond de 10 minuten in beslag nemen. "Je hebt geen dure apparaten nodig," gaat de instructrice verder. "Een flesje van 50 cl in elke hand, met gestrekte armen, en dan rondjes draaien om je biceps te trainen." Het idee is om met deze tien minuutjes spiertraining (geen tijd voor cardio) een nieuwe gewoonte aan je ochtendroutine toe te voegen, zoals een kopje koffie of een douche. En al je spiergroepen te wekken.

sport aan thuis

OEFENINGEN NAAR KEUZE

  Anaïs Auvage, sport- en welzijnscoach, legt enkele oefeningen uit die ze aan mensen aanraadt om elke dag thuis hun spieren te trainen. "Planking, een minuut gewoon, dan een minuut zijdelings, is een oefening die het hele lichaam aanspreekt. Dat merk je maar al te goed als je het doet..." Ten slotte raadt Anaïs nog wat jumping squats aan of enkele fietsbewegingen (uitgestrekt, steunend op de ellebogen, draaibewegingen met de benen). "Als je er moe van wordt, ben je goed bezig," lacht de coach. "Je kunt je oefeningen natuurlijk kiezen naargelang de zones die je wilt verstevigen." Sluit je training af met wat stretchoefeningen om je lichaam voor te bereiden op de dag.  

planking

STA IETS EERDER OP OM ELKE DAG TE SPORTEN

Het idee is dus om dit moment bij je thuis, zonder dat je ervoor naar buiten moet, op te nemen in je dagelijkse routine. Deze dagelijkse lichaamsbeweging (of bijna dagelijks, laten we onszelf niet voorliegen, ik stofzuig niet elke dag) kost je maar enkele minuten, maar omdat je het dag na dag doet, spreken ze je spieren wel regelmatig aan. "Dit moment moet, net zoals je kopje koffie, een gewoonte worden," zegt Joëlle Jolly. "Je kunt ook de trap nemen in plaats van de lift. Je moet jezelf een keer, twee keer, drie keer ervoor oppeppen... En dan wordt het een gewoonte." Dus sta morgen een beetje eerder op en begin je sportieve routine!