Getest door kinderen, goedgekeurd door professionals
"We wilden er zeker van zijn dat de evenwichtsset doeltreffend was, en deden vergelijkende testen bij 18 kinderen.
9 daarvan gebruikten de evenwichtsset tweemaal 20 minuten per week gedurende 2 maanden, de 9 overige kinderen gebruikten de set niet. Het resultaat was overduidelijk: na de test werden de evenwichtsvaardigheden van de kinderen gemeten en hieruit bleek dat de kinderen die de set hadden gebruikt een beter ontwikkeld evenwichtsgevoel hadden dan de andere kinderen."
Je eigen parcours bedenken
"Met de evenwichtsset kunnen kinderen hun verbeelding de vrije loop laten en hun eigen parcours maken en eigen verhaaltjes erbij verzinnen. Ze kunnen starten met de balken plat op de grond, om vertrouwen te krijgen. Daarna kan je de balken hoger zetten, of zelfs met de gebogen kant naar boven voor nog meer instabiliteit. De dieren sporen aan om er een verhaaltje bij te verzinnen: je kan erover stappen, ze pakken, ..." Annabel, productingenieur voor kleutergym.
Technische gegevens
Lengte balk: 700 mm
Afmetingen sokkel: 270 x 270 mm
Totale afmetingen bij een opstelling in vierkantvorm: 1200 x 1200 mm
De verschillende stappen om dynamisch evenwicht aan te leren
Voor de leeftijd van 4 jaar moet het kind eerst leren om zijn lichaam in een bepaalde richting voort te bewegen.
Op 4 jaar kan een kind over een balk lopen die minstens anderhalve keer zo breed is als zijn voet, door de ene voet plat neer te zetten voor de andere.
Op 6 jaar kan een kind met een hiel-teenbeweging over een balk lopen die minstens even breed is als zijn voet.
Psychomotorische ontwikkeling:
De psychomotorische ontwikkeling van kinderen wordt beïnvloed door de genetische, motorische en psychische aanleg.
Een product kan een invloed hebben op de psychomotorische ontwikkeling van het kind wanneer het om het motorisch gebied gaat.
Dat motorisch gebied omvat verschillende grote elementen: het lichaamsbesef, de dynamische coördinatie, het evenwicht, de oog-handcoördinatie, de fijne motoriek en de oriëntatie in tijd en ruimte.
Lichaamsbeeld
Het lichaamsbeeld is het beeld dat het kind heeft van het lichaam, waardoor het bewegingen preciezer kan uitvoeren. Het is de manier waarop het kind het eigen lichaam ervaart en, meer algemeen, het zelfbewustzijn. Dit lichaamsbeeld
wordt in eerste instantie opgebouwd op basis van indrukken en acties, voordat het kind het kan weergeven en erover kan praten (tekening van een mannetje). Hoe meer het kind doet, hoe meer het zelfbeeld wordt afgetekend en hoe beter het handelingen uitvoert.
Oog-handcoördinatie
Onder oog-handcoördinatie verstaan we alle acties waarbij je met je lichaam of een deel ervan moet mikken: de allerjongsten kunnen een bal gooien, om daarna eerst met de handen of de voeten op grote objecten of grote doelen mikken, die daarna kleiner en kleiner worden, tot de fijnste vingerbewegingen, zoals met de vingers trommelen, parels rijgen, schrijven.
Structurering van tijd en ruimte
Structurering van tijd en ruimte omvat alles wat te maken heeft met de situering van het kind in de tijd (voor/na, ritmische activiteit, dag/nacht, seizoenen enz.) en in de ruimte (voor/achter, op/onder, rechts/links enz.)
Informatie voor gebruik
Niet zo op de grond zetten maar op een beschermmat, om je vloer niet te beschadigen en je kinderen te beschermen bij een mogelijke val.