MILIEULABELING

De milieuscore

Elke consument helpen om bewuste keuzes te maken, dat is het doel van onze milieulabeling. Een score van A tot E die op een eenvoudige manier inzicht geeft in de milieu-impact van onze textielproducten.

milieuscore

De milieuscore,
wat is dat?

Om ervoor te zorgen dat onze klanten weloverwogen keuzes kunnen maken, hebben wij de milieuscore ontwikkeld. Hierbij vergelijken we verschillende producten van eenzelfde productcategorie.

Het resultaat wordt weergegeven aan de hand van een score van A tot E, berekend op basis van de hele levenscyclus van het product: keuze van de grondstoffen, productie, transport, levenseinde... Eind 2019 kreeg 61,1% van onze kleding, schoenen en andere textielproducten al een milieuscore. Op dit moment krijgen alleen dit soort producten een milieuscore, maar ons doel is om uiteindelijk ons hele aanbod van een score te voorzien.

berekening score milieulabeling decathlon

Rekenmethode

Om een score toe te kennen aan een product, maken we gebruik van de functionele eenheid. Deze meeteenheid evalueert de dienst die het product levert. Wat draagt het product bij voor de gebruiker/gebruikster? Volgens het referentiesysteem van het Franse agentschap voor milieutransitie ADEME moeten er voor de berekening 5 vragen worden gesteld:
- De functie of dienst van het product: wat?
- De omvang van de functie of de dienst: hoeveel?
- Het gewenste kwaliteitsniveau: hoe?
- De levensduur van het product: hoelang?
- De CPA-code(s) (classificatie van producten, gekoppeld aan de economische activiteiten in de Europese Gemeenschap): welke CPA-code(s)?

Uiteraard worden de producten gerangschikt per categorie. Zoals gezegd zijn de drie categorieën die op dit moment al een milieuscore krijgen kleding, schoenen en andere textielproducten.

Het verhaal van decathlon

Sinds 1986 ontwikkelen we bij DECATHLON onze eigen producten. In 2008 ontstond er een zekere bewustwording binnen onze teams: welke impact hebben onze producten op het milieu? In diezelfde periode werd de milieulabeling ontwikkeld, dankzij de Franse reglementen van de "Grenelle de l’environnement". DECATHLON besloot samen met 10 andere grote distributiemerken mee te werken aan een proefproject. Daarop volgde een experiment geleid door het Franse Ministerie van Ecologische en Solidaire Transitie.

In de jaren daarna bleef DECATHLON meewerken aan experimenten, die intussen op Europees niveau werden uitgevoerd. We lanceerden gebruikersstudies om beter te kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten en zetten partnerschappen op. Daarnaast werkten we nauw samen met het ADEME en de Franse Minister van Ecologische Transitie. Dankzij deze acties konden we onze producten testen, peilen en het milieulabel aanpassen, in een dynamiek van continue verbetering. Ons doel? Consumenten helpen bij hun keuze, door ze eenvoudige en zichtbare informatie te geven over de milieu-impact van onze producten.

In 2014 implementeerden we de milieuberekening meteen in onze ontwikkelingstools om ecodesign te promoten.

In 2017 werkten we mee aan de database milieu-informatie Textiel, samen met het agentschap ADEME). Deze is voor iedereen toegankelijk en is dé referentie geworden binnen de sector.

In 2019 kregen meer dan 3500 DECATHLON-producten daadwerkelijk een milieuscore, een aantal dat elk jaar zou verdubbelen. Dit initiatief werd toegejuicht door de Franse regering, die DECATHLON dankzij deze tool als een baanbrekend bedrijf beschouwde.

In 2020 werd ons team dat dit project leidde overigens uitgenodigd door de Franse staatsecretaris Brune Poirson om dit project te komen presenteren tijdens de persconferentie op het Franse Ministerie van Ecologische Transitie .

Onze tool, uitgewerkt in samenwerking met het ADEME, heeft intussen zijn diensten bewezen, waarop de Franse regering begin dit jaar heeft besloten om deze te implementeren in de anti-afvalwet voor een circulaire economie. Over enkele maanden zal hij dan ook verplicht worden voor bedrijven in de textielsector.

milieuscore decathlon
project decathlon MILIEULABELING

De uitdagingen van dit project

Ondanks het nut van deze zaak en onze goede wil bracht een project van deze omvang ook wat uitdagingen met zich mee, zoals:

- toegang krijgen tot gegevens, met name tot de industriële processen, die soms zelfs nog niet bestonden. We moesten dus bij nul beginnen, wat een aanzienlijke investering vroeg van de betrokken teams.
- de complexiteit van het onderwerp. Achter de milieulabeling gaan tal van studies en berekeningen schuil. Dat vraagt uiteraard de nodige competenties, tijd en energie.
- onze mensen intern informeren over de ontwikkeling van onze producten om de labels te kunnen opstellen. Alvorens onze processen en hun impact te kunnen meten, moesten we ze eerst begrijpen. Daarom was een echte samenwerking tussen de teams vereist.
- vele mensen moesten worden opgeleid, waaronder onze ingenieurs om de milieu-impact te kunnen beoordelen, en onze productmanagers om deze in de bestekken op te nemen. Ook hier moesten we vanaf nul beginnen, aangezien de teams niet echt bezig waren met milieucriteria.
- een baanbrekend bedrijf zijn is iets om trots op te zijn, maar is niet altijd gemakkelijk: op dit moment vinden consumenten deze labeling nog niet overal terug en kunnen ze de verschillende merken onderling nog niet vergelijken.

Waarom krijgen onze ecodesign-producten niet allemaal score a?

Bij DECATHLON bieden we ecodesign-producten aan. Dit zijn producten waarvan we de milieu-impact bij de ontwikkeling proberen te verlagen. Aan de hand van innovatieve ontwikkelingsmethoden kunnen we de CO2-uitstoot van een product aanzienlijk verminderen.

Toch gebeurt het dat een ecodesign-product een score D of zelfs E krijgt. Waarom wordt het dan nog als ecodesign beschouwd?

Om dit goed te begrijpen, mogen we niet vergeten dat het in eerste instantie de bedoeling was om producten van eenzelfde categorie onderling met elkaar te vergelijken (T-shirts met T-shirts, leggings met leggings, truien met truien, enz. Je hebt het wel begrepen!). Daarnaast wordt deze score bepaald volgens een extern referentiesysteem, namelijk dat van het ADEME. Op basis van dit referentiesysteem zijn we soms genoodzaakt om bepaalde producten in categorieën in te delen die niet altijd het best passen.

Laten we het voorbeeld nemen van een wandeljas voor de winter. Deze moet je droog en warm houden, ook als het erg koud is. Om deze behoeften in te vullen, worden er verschillende technologieën en verschillende materialen gebruikt tijdens de productie: waterdichtmakend procedé voor de buitenkant, fleecevoeringen binnenin, enz. Als de jas klaar is, moeten we hem in een categorie plaatsen: die van de regenjassen. Aangezien deze jas meer procedés heeft ondergaan tijdens de productie, zal de eindscore ervan hoger liggen dan de eenvoudige lichte regenjassen uit deze categorie.

De volgende stappen

Het is onze ambitie om al onze kleding, schoenen en andere textielproducten een milieuscore te geven in 2022. Vele medewerkers en medewerksters zijn overtuigd van de noodzaak van dit project en zetten zich elke dag in om deze doelstelling te bereiken. Dankzij hen gaan we de goede richting uit.

Daarnaast willen we de milieu- en sociale labeling, en dus de levenscyclus van het product, volledig in ons businessmodel opnemen. Hiervoor ontwikkelen we methodes om het repareren en verhuren van producten mogelijk te maken.

Tot slot hopen we dat de milieuscore overal in Europa verspreid zal worden dankzij een gemeenschappelijke database. We zullen het woord nemen in de Europese Commissie om het nut en het belang van dit project aan te tonen.