HOE KIES JE DE JUISTE SPORTDRANK? 

Isotone drank, dorstlesser of gewoon sportdrank, er bestaan heel wat termen voor dranken die speciaal gemaakt zijn voor sporters. We leggen je alles uit over de verschillen, de samenstelling, wat je wanneer drinkt, ... Hierna ben je een echte kenner!

hoe-kiezen-sportdrank

WAARVOOR DIENT EEN SPORTDRANK?

Water drinken is nog steeds de beste manier om te hydrateren. Maar afhankelijk van je activiteit, de intensiteit, de omgeving... verlies je niet alleen water. Je zweet, en dus verlies je ook mineralen (vooral natrium).

Behalve vocht verlies je bij een fysieke activiteit ook een grote hoeveelheid energie. Sportdranken zorgen voor een constante toevoer van koolhydraten, waardoor je minder snel je energiereserves moet aanspreken en je dus minder snel moe wordt.

De impact van deze drankjes hangt af van hun samenstelling en het gewenste effect (hydratatie / energietoevoer).

SAMENSTELLING VAN SPORTDRANKEN 

- Water: vult je vochtreserves aan

- Koolhydraten: Een mix van glucose en fructose, om energie te geven

- Vitamines B1, B2, B6: zorgen ervoor dat je lichaam de koolhydraten sneller opneemt

- Natrium: verbetert de vochtopname en compenseert verlies van zouten door het zweten

- Kalium: wordt sterk aangeraden bij langdurige inspanningen in een warme omgeving

- Antioxidanten: om je lichaam te helpen zich te verdedigen tegen bepaalde giftige afvalstoffen die je cellen in activiteit produceren

energiedrank

WELKE DRANK VOOR WELKE INSPANNING?

Naast uitdroging zijn een daling van dj bloedsuikerspiegel en het verbruik van je glycogeenvoorraad dé beperkende factoren bij krachtinspanningen. Als je je prestaties op peil wil houden, moet je er dus zeker voor zorgen dat je deze verliezen tijdens je inspanning compenseert.

INSPANNINGEN < 1 UUR

Bij inspanningen van minder dan een uur heb je genoeg aan water.

Je drinkt best voor, tijdens en na het sporten. Zo zorg je voor een goede prestatie én recuperatie.

INSPANNINGEN TUSSEN 1 EN 3 UUR

Als je langer dan een uur gaat sporten raden we je aan om regelmatig een sportdrank met koolhydraten te drinken: 150 tot 300 ml, om de 10 tot 15 minuten. Zorg er dus voor dat je drank koolhydraten bevat, die het lichaam energie geven.

-> Je kunt ook onze isotone ISO sportdrank in poedervorm klaarmaken, een mix van alle ideale ingrediënten voor lange inspanningen.

-> Of proef onze Hydra sportdranken of de tabs met elektrolyten eens, voor vitaminen en mineralen zonder suiker. Je kunt er je graanreep / gel mee aanvullen als je langer dan een uur gaat sporten.

INSPANNINGEN > 3 UUR

Voor zeer lange of herhaalde inspanningen kan het nuttig zijn om je kaliumreserves aan te vullen, omdat je ook dit mineraal verbruikt tijdens lange inspanningen in warme omstandigheden. Denk ook aan je aanvoer van antioxidanten (vitamine B2, C, E en selenium). Zij helpen je lichaam om zich te verdedigen tegen bepaalde giftige afvalstoffen die je cellen in activiteit produceren.

-> Kies voor onze poederdrank ISO+ of Energy Tabs.

WELKE DOSERING VOOR WELKE INSPANNING?

Door koolhydraten toe te voegen aan een rehydratatiedrank krijgen je spieren een snel bruikbare energiebron. Dankzij deze strategie word je minder snel moe, doordat de glycogeenreserves in je bloed en in je spieren op peil blijven.

Let wel, een té geconcentreerde (hypertonische) drank wordt minder snel verteerd, waardoor je minder snel je vochtreserves kunt aanvullen en je last kunt krijgen van maagkrampen of brandend maagzuur.

Een te verdunde (hypotonische) drank zal wel heel snel je vochtreserves aanvullen, maar dan worden de voedingsstoffen erin niet goed opgenomen!

Zorg dus voor een uitgebalanceerde strategie, zodat je je glycogeenreserves kunt sparen én niet uitgedroogd geraakt. We raden je dus zeker aan om de dosering die de fabrikant voorschrijft, na te leven. Die is speciaal daarvoor samengesteld. De optimale samenstelling van een rehydratatiedrank hangt echter wel af van de (weers)omstandigheden en van de situatie waarin je je inspanning levert. Als je in een warme omgeving gaat sporten, dan moet je er zeker voor zorgen dat je veilig en gezond sport en dus genoeg drinkt. Zorg dan voor een meer verdunde drank (hypotonisch).