HOE BEREID JE EEN ULTRATRAIL VOOR?

Voor een ultratrail moet je op fysiologisch, lichamelijk en mentaal vlak tot het uiterste kunnen gaan. Je voedingsstrategie bepaalt voor een groot deel je kans op slagen. Hiervoor moet je met verschillende elementen rekening houden.

ultratrail-voeding

DE WEDSTRIJDROUTE

Zorg ervoor dat je de route van je ultratrail volledig van buiten kent en maak hierbij gebruik van herkenningspunten (dorpen, rivieren...). Als je weet wat je te wachten staat en waar je moeilijkheden tegenkomt, weet je ook wanneer je iets kunt eten. Profiteer van de technisch eenvoudigere stukken om iets te eten en anticipeer op grote moeilijkheden.

HET WEER

Raadpleeg zeker de weersvoorspellingen voor de plaats en dag van de ultratrail, want hoge temperaturen zorgen ervoor dat je sneller uitdroogt en kunnen zelfs je spijsvertering belemmeren. Let ook op de wind, want zelfs een zachte wind kan je mond flink uitdrogen. Het is dus belangrijk om met die twee elementen rekening te houden en er je voeding en drinken op af te stemmen.

DE BEVOORRADING

Op de website van de ultratrail vind je meestal terug welke voedingsproduct(en) ze als proviand aanbieden. Probeer waar mogelijk die producten een keer uit, want je kunt ze misschien minder goed verdragen dan je gebruikelijke voeding. Idealiter train je met die producten, bovenop de producten die je normaal gezien gebruikt en waar je misschien de voorkeur aan geeft.

Bekijk op diezelfde website ook op welke punten ze iets te eten (of te drinken) aanbieden, zodat je kunt berekenen hoeveel repen en/of gels je zelf nog mee moet nemen, en je waar nodig je waterzak kunt rationeren. Genoeg eten en drinken tijdens de wedstrijd helpt niet alleen om een fysieke klop te voorkomen, maar houdt je ook geconcentreerd en alert.

voeding- ultratrail

ETEN TIJDENS DE WEDSTRIJD

Begin al vanaf het eerste half uur met eten en drinken, want een ultratrail is een extreem lange uitdaging voor je lichaam en een eventueel tekort haal je niet zo gemakkelijk meer in. Stel voor jezelf een actieplan op, bijvoorbeeld:

·        Elk kwartier 2 slokken isotone sportdrank, zoals de ISO Aptonia (voor trails van minder dan 3 uur) of de ISO+ Aptonia (voor trails van langer dan 3 uur).

·       Elk uur 1 energiereep, bijvoorbeeld een uit de Ultra-reeks van Aptonia (Nougat Bars, Almonds Bars, Fruits Bars of Fruits Jellies, zo heb je genoeg afwisseling).

·       1 energiegel, begin met elke drie kwartier tot een uur een Energy Gel korte afstand. Als je de laatste kwart van de trail ingaat, schakel dan over op Energy Gels lange afstand (elke drie kwartier tot een uur). Je kunt ook een gel nemen als je het moeilijk krijgt en een half uur voor de finish. Bij zware vermoeidheid kan je bijvoorbeeld een Caffeine Shot van Aptonia nemen, die is rijk aan cafeïne en koolhydraten (niet geschikt voor kinderen en zwangere vrouwen en maximaal 1 per dag): die zal je een echte boost geven. Je kunt er ook net voor de start eentje nemen. De vitamine B6 en B12 in die gel verminderen je vermoeidheid.

Denk eraan om na elke gel of reep een slok water te nemen om je spijsvertering te helpen. Als je een dergelijke opzet volgt, krijg je ongeveer 60 gram koolhydraten per uur hardlopen binnen.

Denk er bij de training aan om regelmatig iets te eten zodat je spijsvertering eraan kan wennen om eten te verwerken tijdens het sporten. Bovendien kan je zo je trainingen gemakkelijker aan elkaar rijgen en loop je minder risico op blessures.

DE UITRUSTING

Het spreekt voor zich dat je altijd wat extra water moet meenemen. Wat de indeling betreft, steek de verplichte uitrusting (reddingsdeken, regenjas...) in een gesloten vak en steek je voeding op een plek waar je er heel gemakkelijk bij kan, want je zult ze regelmatig nodig hebben.

 

Wil je een gespecialiseerde voedingsgids voor jouw trail? Je vindt hem hier:

Etienne

Etienne

Ik ben al van jongs af aan sportief en doe al zo'n 5 jaar mee aan triatlons. Ik ben het meest op mijn gemak op de lange afstanden (marathons, IronMan®...). Ik ben bijzonder trots dat ik als eerste Fransman ben geëindigd bij de wereldkampioenschappen 70.3 in september 2017 in de Verenigde Staten. Ik werk naast mijn werk bij Decathlon ook als diëtist en voedingsdeskundige en werk met verschillende sporters samen. Sporten en een goede voeding? Twee (zeer goede) oplossingen om in vorm te blijven!