Zo richt je een ruimte in voor krachttraining

Jouw home, jouw gym...
Ooit al gedacht om thuis een trainingsruimte in te richten?
Enkele tips voor het inrichten van jouw home gym.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

OVERVIEW

#1. Een home gym: wat is dat?

Home gym, sportkamer, thuisfitness,... What's in a name? Hoe jouw persoonlijke fitnesswalhalla eruit moet zien, beslis je helemaal zelf. Al helpt het wel om voor je aan de slag gaat, een aantal vragen te stellen. Wat zijn je sportdoelstellingen? Waar wil je sporten? Over hoeveel plaats beschik je? Wat is je budget?  Welk materiaal heb je wel of niet nodig? Moet je opbergers voorzien? Of is het mogelijk om je materiaal te laten staan. Eens dat allemaal helder is, kun je beginnen aan de inrichting en - waarom niet? - de decoratie van jouw home gym.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

#2. Welke ruimte IS het meest geschikt?

De garage. De perfecte plek voor het zwaardere werk. 

Heb je een garage? Top, dan beschik je over dé perfecte plek om je trainigsruimte in te richten. De garage is meestal fris en ruim genoeg voor het iets "zwaardere werk". Het is de perfecte plek voor iets grotere toestellen, of voor sessies mat zware gewichten. Of je nu gaat voor een WOD of een HIIT, maakt niet uit. Deze ruimte is helemaal van jou. 

home gym - garage

De aparte kamer. Van berging/logeer/rommelkamer naar fitnessruimte.

Misschien heb jij ook zo'n kamer die tegelijk fungeert als werkkamer-berging-logeerkamer en/of bibliotheek. Het zou zelfs kunnen dat je in de uiterste hoek nog een ingeklapte loopband of een bestofte hometrainer hebt staan. Met wat kleine aanpassingen, maak je van deze kamer een echte fitnessparadijs. Vier vierkante meter, enkele fitness basics en een slimme indeling is is voldoende voor een superdeluxe training room. Onze interieurarchitecte inspireert je graag. 

De sporthoek. Gewoon in je living, slaapkamer of bureau.

Je hebt niet noodzakelijk veel plaats of materiaal nodig om thuis aan jouw kracht- of conditiedoelen te werken.  Zelfs in de kleinste studio of appartement, kun je wel een plekje vinden voor je fitness workouts. Een kastje met wat materiaal en/of een plek waar je enkele keren per week je trainingsmat kunt uitrollen volstaan. Zorg dat je minstens een meter bewegingsruimte hebt, voor en achter. 

Pro-tip. Wil je dat je home gym naadloos opgaat in je leefruimte? Pimp een oude kast of maak zelf een opberger op maat. Zo hebben jouw halters en accessoires meteen een eigen plek. 

#3. Welk materiaal en uitrusting heb ik nodig?

De keuze van materiaal is héél persoonlijk. Het hangt af van jouw beschikbare ruimte, en van je trainingsdoelen. Wil je je toestellen laten staan? Of berg je je materiaal op na elke sessie? Doe je krachttraining met zware gewichten? Of gebruik je eerder je lichaamsgewicht en enkele kleine accessoires?

Dit zijn de klassiekers:

Een fitnessbank

In combinatie met een halterset vormt de bank dé basis voor jouw krachttraining. Zorg ervoor dat de bank stevig genoeg is en verstelbaar is zodat je optimaal kan variëren in je oefeningen.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Een squat rack

De basis voor je squat-training, maar als je daarnaast ook een bank hebt (zie hierboven), dan kan je rack ook dienen voor oefeningen zoals bankdrukken of overhead press.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Een pulley

Wil je je set-up compleet maken? Schaf jezelf een pulley aan. Hiermee kan je immers je compoundoefeningen zoals squats, bankdrukken of gewichtheffen aanvullen met isolatieoefeningen zoals triceps extensions of biceps curls.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Naast deze basics heb je natuurlijk ook bars, schijven en halters nodig, zodat je je training geleidelijk aan kunt opbouwen. We raden ook aan om sportvloertegels (of een tapijt) te gebruiken, zodat je vloer beschermd wordt tegen vallende gewichten.

Liever crosstraining? 

Ga dan voor het volgende materiaal:

Halterstangen & bumperschijven

Niet noodzakelijk voor klassieke krachttraining, wel voor crosstrainingsoefeningen waarbij je je halter moet droppen.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Kettlebells

De basic voor crosstraining WOD's. De specifieke vorm leent zich tot talloze oefeningen.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Een plyo box

Met deze houten box kan je plyometrische oefeningen doen tijdens je WOD's en zo je springvermogen en conditie verbeteren.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Een battle rope

Met dit lange touw kan je je algemene fysieke conditie verbeteren. Je werkt tegelijk op kracht en je cardiovasculair uithoudingsvermogen.

Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!
Home gym: je nieuwe sportruimte bij je thuis!

Hulp nodig bij de montage of het onderhoud van je materiaal?

Montagevideo's, onderhoudstips, handleidingen, vervangstukken…
Op onze support-site vind je alle info die je nodig hebt. Bovendien kun je makkelijk contact opnemen met ons technisch team.

#4. DE VOORDELEN VAN EEN HOME GYM VOOR KRACHT- OF CROSSTRAINING

Vier redenen waarom je thuis een home gym wil installeren...

Tijdwinst

Het valt niet te ontkennen dat thuis trainen een aanzienlijke tijdwinst met zich meebrengt. Je hoeft niet je meer naar de fitness te verplaatsen! Dat scheelt heel wat, te meer omdat die verplaatsingen meestal gebeuren in de uren na het werk, wanneer het verkeer meestal op z'n drukst is. En als je arriveert in de fitness maar ze al volzet is, kan het zijn dat je de toestellen afwisselend met anderen moet gebruiken en dan verlies je nog meer kostbare trainingtijd.

Autonomie en vrijheid 

Naast de tijdwinst en de verplaatsing van A naar B die niet meer nodig is, ben je ook vrij om te trainen wanneer het jou uitkomt. Je hoeft ook geen rekening meer te houden met sluitingsdagen, je traint gewoon wanneer je wil.

Concentratie

Hoewel sommige mensen houden van een fitnesscenter als plek voor ontmoetingen en uitwisselingen over het sporten, toch zijn er minder kanten. Meer dan eens is er na de babbel met verschillende mensen niet veel tijd meer over om echt te trainen … of duurt de training veel langer (wat ons terugbrengt naar punt 1: de tijdwinst)

Focus op het essentiële

In de fitness is de verleiding soms groot om te trainen op alle beschikbare toestellen. Het probleem is dat het al snel te veel van het goede wordt. Soms is het beter om je te focussen op de basis. Zo train je efficiënt en bereik je sneller je beoogde doel.