Rolskiën

Rolskiën

a11y.skip-categories a11y.skip-categories
a11y.skip-filters
Filters
Filter op prijs
Punten voor rolskiën 10 mm
Punten voor rolskiën 10 mm
€1400 −28%
€1000
*Van 23/2/2022 en zolang de voorraad strekt
SWIX

Punten voor rolskiën 10 mm

(6)
Stokken voor rolskiën volwassenen Diamond 14 Roller
BEST BEOORDEELD
Stokken voor rolskiën volwassenen Diamond 14 Roller
€7000 −28%
€5000
*Van 1/5/2022 en zolang de voorraad strekt
ONE WAY

Stokken voor rolskiën volwassenen Diamond 14 Roller

(6)
4.5/5 Op basis van 62 Beoordelingen in de winkels en online

Langlaufen en rolskiën: combinatie van natuurbeleving, plezier en cardiotraining

'Als je kunt lopen, kun je ook langlaufen': met deze slogan maakte de Duitse skibond in de jaren 70 reclame voor langlaufen. Het is inderdaad een sport die weliswaar fysiek veeleisend is, maar ook toegankelijk voor iedereen.

In principe is langlaufen niets anders dan een sportieve manier om je te verplaatsen op ski's, een activiteit die een unieke natuurbeleving combineert met een veeleisende fysieke training.

Zodra je je armen en benen goed op elkaar weet af te stemmen, glijd je bijna geruisloos door de sneeuw, te midden van prachtige winterse landschappen. Bovendien kun je je favoriete wintersport ook 's zomers beoefenen. Wanneer de temperatuur stijgt, kun je immers rolskiën, de zomerse variant van het langlaufen. Zo blijf je getraind.

Bij DECATHLON vind je een ruim assortiment aan uitrusting en accessoires voor rolskiën, zodat je in optimale omstandigheden kunt kennismaken met deze allroundsport.


Rolskiën: de perfecte sport voor jong en oud

Jong of oud, alleen, met z'n tweeën of met het gezin: rolskiën is voor iedereen toegankelijk. Rolskiën is niet alleen leuk, maar ook gemakkelijk te leren, ongeacht je leeftijd of fitheidsniveau. De bewegingen zijn immers min of meer intuïtief. Er zijn zelfs speciale pistes voor kinderen en voor mensen met honden, waar dus ook viervoeters welkom zijn.


Rolskiën: de duurtraining bij uitstek

Terwijl bij veel sporten alleen bepaalde spiergroepen worden gebruikt, is rolskiën, net als langlaufen, een zeer veelzijdige sport waarbij je bijna alle spieren in je lichaam gebruikt. Daarbij komt dat rolskiën zacht is voor de gewrichten, de bloedsomloop bevordert en het hart versterkt. Ook je coördinatie en je evenwichtsgevoel gaan erop vooruit.


Minimale inspanning, maximale souplesse en comfort

Nog een voordeel van langlaufen ten opzichte van de andere wintersporten, is dat het relatief weinig tijd in beslag neemt. Waar je bij alpineskiën altijd wat tijd moet aanschuiven bij de skilift, hoef je bij langlaufen en rolskiën alleen maar je ski's vast te binden en je kunt erop uit.

Bovendien ben je bij rolskiën ook volledig flexibel in het kiezen van je traject:

  • je kunt er alleen op uittrekken, met z'n tweeën of in groep;
  • je kiest het moment van de dag dat je het beste uitkomt (dankzij de goed verlichte pistes zijn ook nachtelijke tochten mogelijk);
  • je neemt een pauze wanneer je maar wil.

Daarnaast zijn langlaufschoenen in het algemeen comfortabeler dan andere skischoenen. Bij het aanschaffen van een langlaufuitrusting kom je er ook relatief goedkoop vanaf.


Klassiek langlaufen, toerskiën of skating langlaufen: aan jou de keuze!

Bij het rolskiën wordt een onderscheid gemaakt tussen skating, klassiek rolskiën en toerskiën. Het gaat om verschillende stijlen en disciplines:

  • Klassiek langlaufen doe je meestal op een langlaufpiste, waarbij je in bestaande sporen skiet. De bewegingen zijn verwant aan stappen in de sneeuw, en ook voor beginners niet al te moeilijk.
  • Bij toerskiën, de meest oorspronkelijke versie van langlaufen, zoek je je eigen weg in de verse sneeuw. De techniek is ongeveer dezelfde als bij klassiek langlaufen.
  • Zoals de naam zegt, is skating verwant aan inline skating en ijsschaatsen. Hierbij volg je geen bestaande sporen, maar kun je zelf je traject bepalen. Skating is in vergelijking met klassiek langlaufen veel veeleisender en ook moeilijker te leren. Daardoor is deze langlaufstijl populairder bij gevorderde skiërs.

Rolskiën: de zomerse versie van langlaufen

Als je goed getraind aan het skiseizoen wilt beginnen, is regelmatige langlauftraining essentieel, ook tijdens de maanden zonder sneeuw. Dankzij rolskiën kun je ook in de zomer je langlauftraining voortzetten. Zo ben je perfect voorbereid op het volgende skiseizoen. Qua bewegingen lijkt rolskiën sterk op het winterse langlaufen, maar je hoeft geen ervaring te hebben met langlaufen om aan rolskiën te beginnen.


Langlaufen en rolskiën: de juiste uitrusting voor zowel beginners als gevorderde skiërs

Afhankelijk van het soort langlaufen dat je wil beoefenen, heb je ook een andere uitrusting nodig. De uitrusting bestaat in het algemeen uit:

  • langlaufski's;
  • langlaufstokken;
  • de gepaste langlaufschoenen.

Ook je niveau en mate van training zijn van belang wanneer je een langlauf- of rolski-uitrusting koopt.


Te warm noch te koud: goede skikledij voor het rolskiën

Rolskiën lijkt misschien op het eerste gezicht een rustige activiteit. Toch mag je de fysieke belasting en inspanning niet onderschatten. Net als bij hardlopen of fietsen is het uiterst belangrijk om steeds de juiste kleding te dragen. Enkele vuistregels:

  • Kies ademende functionele kleding die je natuurlijke lichaamstemperatuur regelt en je goed beschermt tegen vocht en kou. Katoen is minder geschikt omdat het zweet snel absorbeert in plaats van het af te voeren.
  • Vermijd te warme kledij aangezien je door de inspanning snel gaat zweten.
  • Kies voor nauw aansluitende kledij die je niet hindert. Zo vang je minder wind. Je kledij moet tegelijk nauw aansluiten en comfortabel zijn.
  • Bij het kopen van je rolski-uitrusting moet je ook rekening houden met het gewicht.

Het DECATHLON-assortiment aan rolski-uitrusting

DECATHLON heeft een groot aanbod aan rollerski's, skischoenen en skistokken. Of je nu een beginner of een ervaren langlaufer bent, bij ons vind je de juiste langlaufuitrusting en -accessoires.


FAQ


Wat is langlaufen?

Langlaufen is een populaire wintersport waarbij je je verplaatst op vlak terrein met behulp van speciale ski's en bijbehorende stokken. Langlaufen is ontstaan uit het gebruik van ski's om praktische redenen, als manier om je in de sneeuw te verplaatsen, of voor de jacht. In de besneeuwde streken van Scandinavië was het vroeger tijdens de wintermaanden bijna onmogelijk om je op een andere manier te verplaatsen. Tegenwoordig is langlaufen zowel een wedstrijdsport als een recreatieve activiteit met de nadruk op plezier en fitheid. Het is sedert 1924 ook een Olympische wintersport.


Langlaufen en rolskiën voor beginners: waar moet je op letten?

Aangezien langlaufen en rolskiën de natuurlijke loopbeweging nabootsen, zijn ze op het eerste gezicht relatief intuïtief en gemakkelijk te leren. Toch zijn het fysiek veeleisende sporten. Het is belangrijk om je al van in het begin de juiste techniek eigen te maken.

Om typische beginnersfouten te vermijden, zoals het doordrukken met de voet of een slechte timing bij het plaatsen van de stokken, is het een goed idee om een paar lessen te nemen om de basisbewegingen te leren.


Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen leren langlaufen?

In principe kunnen kinderen vanaf de leeftijd van 3 jaar een kennismakingscursus volgen om het langlaufen snel onder de knie te krijgen. Het is echter belangrijk ze niet te overbelasten. Daarom is het beter, vooral in het begin, gemakkelijkere pistes te kiezen en minder de nadruk te leggen op sportieve prestaties of technische hoogstandjes. Het doel is om kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met het langlaufen, zodat zij na korte tijd hun ouders kunnen vergezellen op langlauftochtjes. Pas nadat ze al wat ervaring hebben met langlaufen, mogen kinderen met rolskiën beginnen. Dit is meestal rond de leeftijd van 8 jaar, voor kinderen met een passie voor wintersport.

Is het een geschenk? Laat ze kiezen Een cadeaubon schenken