Prenatale yoga

Prenatale yoga

Skip categories Skip categories
Skip filters
Filters
Filter op prijs
4.4/5 Op basis van 3209 Beoordelingen in de winkels en online

WAT IS PRENATALE YOGA?


Het is algemeen bekend dat yoga tal van voordelen biedt, zowel fysiek als emotioneel. En dit is zeker het geval als je zwanger bent! Tijdens de zwangerschap biedt yoga inderdaad talrijke gunstige effecten om deze periode van grote veranderingen beter aan te kunnen en je rustig op de bevalling voor te bereiden. Prenatale yoga is daardoor een specifieke vorm van yoga geworden. Het is bedacht voor zwangere vrouwen en aangepast aan de zwangerschap. Het voorziet in verschillende oefeningen om je voor te bereiden op de bevalling en op je rol van toekomstige moeder.


DE CONCRETE VOORDELEN VAN PRENATALE YOGA


Door tijdens de zwangerschap regelmatig yoga te beoefenen, leert de toekomstige moeder haar lichaam beter kennen, en kan ze ook opnieuw in contact komen met zichzelf. Zo kan ze bepalen wat ze nodig heeft tijdens haar negen maanden zwangerschap en zich zo rustig voorbereiden op de bevalling. De voordelen zijn talrijk en geven het lichaam en de geest van de toekomstige moeder een gevoel van rust en welzijn.


Fysieke en emotionele voordelen van prenatale yoga
Fysieke voordelenEmotionele voordelen
Bevordert en behoudt de mobiliteit van het bekken.Helpt bij de mentale voorbereiding op de bevalling en de geboorte van de baby.
Versoepelt en verstevigt de dieperliggende spieren.Helpt om (opnieuw) te leren luisteren naar het eigen lichaam.
Verlicht zwangerschapsgerelateerde aandoeningen (misselijkheid, rugpijn, constipatie, zure oprispingen, slaapstoornissen, enz.)Helpt om los te laten, te ontspannen en om de kleine dagdagelijkse zorgen te vergeten.
Activeert de bloedcirculatie en zuurstofvoorziening van het celweefsel.Biedt de mogelijkheid om in contact te komen met de baby en de onderlinge band te versterken.
Helpt om bewust te worden van de bekkenbodem en deze te versterken met ademhalingsoefeningen.Helpt om te relativeren door emoties te delen met andere moeders.
Vermindert zwangerschapsdiabetes.Bevordert het zelfvertrouwen, wat de toekomstige moeder op de dag van de bevalling zal helpen om in zichzelf te geloven en deze fysieke 'marathon' rustiger aan te gaan.

WANNEER STARTEN MET PRENATALE YOGA?


Prenatale yoga kan op elk moment tijdens de zwangerschap worden beoefend. Als je echter niet zo sportief bent of nog nooit yoga hebt beoefend, kun je het best beginnen met prenatale yoga vanaf de derde maand van de zwangerschap.


Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap draait het bij prenatale yoga om lichte oefeningen en vooral om het tegengaan van vermoeidheid en misselijkheid. De sessies zijn daarom vooral gericht op niet-belastende houdingen en langzame bewegingen. De ontspanningsfasen zijn langer dan tijdens een klassieke yogasessie.


Het werken aan de ademhaling en aan de bekkenbodem begint tijdens het tweede stadium. Zwangerschapsgerelateerde aandoeningen komen vaak voor in dit stadium, en prenatale yoga zal de toekomstige moeder helpen om deze te verlichten.


De voorbereiding op de bevalling begint in het derde stadium. De prenatale yogasessies zijn vooral gericht op diep ademhalen. De ademhaling is immers erg belangrijk tijdens de bevalling.


Is het een geschenk? Laat ze kiezen Een cadeaubon schenken