WAAROM MOET JE JE FYSIEK VOORBEREIDEN OP SURFEN?

Natuurlijk blijft surfen in zee de beste manier om te oefenen, maar je kunt nu eenmaal niet altijd surfen wanneer je wilt, want dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden, je woonplaats en/of je agenda. Wist je dat je ook vooruitgang kunt boeken als surfer door buiten het water te trainen?

Beter leren surfen

Wil jij ook telkens vooruitgang als je surft?

Heb jij nooit het gevoel niet langer vooruit te gaan bij het surfen door een eenvoudig gebrek aan kracht, vertrouwen of doorzettingsvermogen? Surfen vergt niet alleen van professionals fysieke voorbereiding! Om vooruit te gaan bij het surfen is het nodig om regelmatig een aanvullende fysieke activiteit te doen
Dit zorgt, terwijl je niet op het water bent, dat je:
● blessures vermijdt
● minder moe bent tijdens en na de sessies
● spieren opbouwt, waardoor je beter bent opgewasen tegen de golven
● mentaal meer grip krijgt op lichaam en techniek, en je dus in één woord: BETER LEERT SURFEN!

WAT ZIJN JOUW WERKPUNTEN BIJ HET SURFEN?

Om dat goed te begrijpen, analyseren we samen, stap voor stap, je surfsessie:

Waarom moet je je fysiek voorbereiden om te surfen?

DOOR DE BRANDING KOMEN, VRAAGT OM UITHOUDINGSVERMOGEN EN KRACHT

90% van de tijd betekent surfen tegen het water in peddelen, dus je bent maar beter taai. Wil je door de branding geraken, dan heb je een maximum aan armkracht nodig om snel vooruit te komen tussen de sets en om brekende golven te ontwijken met behulp van duck dives.

Waarom moet je je fysiek voorbereiden om te surfen?

BIJ HET SURFEN VRAAGT JE TAKE-OFF OM EXPLOSIVITEIT

Om een golf goed (snel en explosief) te kunnen pakken, moet je in staat zijn om je peddelritme erg snel op te voeren zodat je de laatste peddelslagen op het beslissende moment kan plaatsen. Verder zal je al je spierkracht nodig hebben om jezelf krachtig af te zetten bij de take-off.

Waarom moet je je fysiek voorbereiden om te surfen?

OM JE MANOEUVRES VLOEIEND AAN ELKAAR TE RIJGEN, HEB JE EVENWICHT EN LENIGHEID NODIG

Lenigheid is nodig om met gemak allerlei bochten te kunnen aan elkaar rijgen, je snelheid op te voeren en je evenwicht ten alle tijden te bewaren.

Waarom moet je je fysiek voorbereiden om te surfen?

OM MET MEER VERTROUWEN TE SURFEN EN EVENTUEEL TE VALLEN, WERK JE BEST AAN JE ADEMHALING

Je adem kunnen inhouden is nodig zodra de surfomstandigheden wat groter zijn en/of de golven zich sneller opvolgen en je buiten je comfortzone duwen. Zo zal je er beter mee om kunnen wanneer je al dan niet gewenst kopje onder gaat.

1) ZWEMMEN VERBETERT
JE UITHOUDINGSVERMOGEN

Talloze cardiosporten kunnen je uithoudingsvermogen voor bij het surfen helpen verbeteren, maar enkele maar helpen veel specifieker dan andere. Dat is het geval voor zwemmen, een sport die zeer dicht aanleunt bij het surfen.

Om te beginnen, zijn zowel zwemmen als surfen watersporten: of je nu een beginnend of een ervaren surfer bent, kunnen zwemmen is cruciaal om in een zeemilieu op je gemak te zijn. Je zwemtechniek ontwikkelen, helpt je dan ook om sneller door de branding te raken en na wipeouts meteen aan de oppervlakte te komen.

Zoals je al wist, is het moeilijkste bij surfen niet de take-off maar wel de golf goed nemen: werk dus specifiek aan de crawlbeweging, die beroep doet op dezelfde spiergroepen als het peddelen bij surfen.

REGELMAAT VAN DE TRAININGEN:
Regelmatig zwemmen, zelfs al is het maar twee keer per week, zal je niet alleen helpen om fysiek in vorm te blijven voor je volgende sessie maar verbetert ook je surftechniek.

ZWEMTRAINING TOEGEPAST OP SURFEN:
Wissel volledige lengtes af met intervallen: Na twee volledige lengtes zwem je, bijvoorbeeld, 25 meter zo snel mogelijk (beeld je in dat je door de branding probeert te komen bij het surfen). Zulke oefeningen helpen je om tegelijk je uithoudingsvermogen en je explosiviteit te ontwikkelen: twee factoren die samen meteen 90% van je surfsessie bepalen.

crawl om beter te peddelen

2) JE ADEM INHOUDEN ALS VERTROUWENSBOOST TEGEN DE ANGST
VOOR WIPEOUTS

Terwijl je van je board valt, heb je niet altijd de tijd om diep adem te halen vooraleer je kopje onder gaat in de brekende golf. Het doel is om opnieuw te komen ademen tussen de opeenvolgende golven door ... maar onder water lijkt de tijd soms wel stil te staan.

Wees gerust: het merendeel van de golven houdt ons hoogstens 12 seconden onder water; meer nog dan je ademhaling is het je koelbloedigheid die je hiermee helpt omgaan.

Profiteer van het zwembad om niet alleen je peddelwerk extra in te oefenen maar ook om je stressbestendigheid te vergroten en je hartritme omlaag te halen met ademhalingsoefeningen: ontspan onder water, houd je adem in en probeer je hartritme te verlagen om minder zuurstof te verbruiken.

REGELMAAT VAN DE TRAININGEN:

Om in alle rust te surfen, raden we je aan om te oefenen tot je je adem tussen 40 en 60 seconden kan inhouden.

Voor wie niet alleen op de golven maar ook onder water op het gemak wil zijn, en dat zijn heus niet alleen topsurfers, is de ingehouden adem een echte troef. Verzet jij je tegen de kracht van een set golven of wacht je liever rustig tot wanneer ze gebroken zijn? Als deze situatie je bekend in de oren klinkt, dan zal je jezelf nooit genoeg kunnen bedanken voor je inspanningen bij de ademhalingsoefeningen.

3) YOGA OM JE ADEMHALING EN LENIGHEID TE VERBETEREN

Yoga is een sport die zowel ons mentale als fysieke leven, twee onafscheidelijke factoren bij het surfen, verbetert.

JE ADEMHALINGS- EN CONCENTRATIEVERMOGEN VERBETEREN

Net als je adem kunnen inhouden, is yoga een ware troef om je ademhaling en je koelbloedigheid te controleren.. Als we panikeren wanneer een golf ons onder water door elkaar schudt, gaat ons hartritme omhoog en schiet ons brein op hol, wat een hoop stress oplevert en waardoor we natuurlijk de controle verliezen over onze ademhaling. Je ademhaling meester blijven tijdens ernstige surfsituaties, wil zeggen dat je je emoties beter controleert en bij volle bewustzijn handelt.

JE LICHAAM VERSTERKEN EN VERSOEPELEN

Op fysiek vlak laat yoga beoefenen toe om de spanning in de spieren te verlagen, soepeler te worden en onze kernspieren te versterken. Soepeler worden, zorgt voor een veel explosievere take-off, ’een eenvoudigere glide, voorsprong op de golf en dus een vloeiende reeks manoeuvres. Verder voer je manoeuvres correct uit dankzij je spierkracht en je evenwicht, zaken die je met name haalt uit de posities bij ashtanga yoga.

JE STIJL VERBETEREN

Mocht je agenda je niet toelaten om regelmatig aan yoga te doen, verplicht jezelf dan elke avond tot 15 à 20 minuten rekoefeningen. Zonder regelmatig rekken, wordt je surfstijl al gauw minder elegant tot zelfs 'stijf'. Als je echt stijf bent, surf je 'rechtop' in plaats van flexibel op je steunpunten, met een zogenaamde 'stijve' stijl. Lenigheid ontwikkelen, zorgt daarentegen voor een meer ontspannen, 'loose' stijl, die bovendien veel leuker is om naar te kijken. .

Denk zeker aan opwarming voor en cooling down na je sessie, om te vermijden dat je op het water krampen zou krijgen.

4) CROSS-TRAINING OM JE EXPLOSIVITEIT TE VERHOGEN

Al surfend werk je aan je arm- en rugspieren maar worden je buik- en beenspieren minder aangesproken. Met het oog op efficiëntie, kracht en evenwicht is het dan ook goed om die laatsten te trainen op het droge.

Omdat surfen vooral op je rug- maar minder op je buikspieren inwerkt, loop je kans op pijnlijke lendenen door een onevenwicht tussen je spiergroepen. Vermijd rugpijn door regelmatig te planken:

BUIKSPIEROEFENINGEN

Met de juiste spierspanning werken de spieren in je middenstreek (core) als een optimaal doorgeefluik voor spierkracht uit je hele lichaam. Als de voornaamste spieren die voor evenwicht zorgen, onze stabilisatoren, zijn ze onmisbaar voor gelijk welke sport.

BURPEES

Burpees zijn steevast van de partij wanneer professionele surfers trainen. Deze oefening bestaat uit een snelle, vloeiende opeenvolging van een squat, een pompbeweging, een hazensprong en een opwaartse sprong terwijl je in je handen klapt.

De burpee is de meest aangewezen oefening om je take-off in te oefenen: Dit is een van de meest complete manoeuvres, waarbij je zo snel mogelijk van een horizontale naar een verticale positie gaat. Het grote voordeel ervan is dat je er niks voor nodig hebt en overal kan oefenen, zowel binnen als buiten.

Ken je de surfer burpee al?
Het verschil schuilt in de opwaartse sprong, waarbij je de landingspositie op je board simuleert. Je komt dus zijwaarts neer, met gebogen benen en de armen wijd, net alsof je naar evenwicht zoekt op je plank.

5) SKATEBOARDEN OM JE EVENWICHT EN DE TONUS VAN JE BENEN TE ONTWIKKELEN

Surfskateboards slagen erin om, dankzij specifieke trucks, een surfdynamiek na te bootsen, wat jou toelaat om je techniek eindeloos in te oefenen op het asfalt.

Niet iedereen heeft immers een oceaan of een zwembad om de hoek. Ik wed echter dat er ergens, niet ver van jou, een hellende weg loopt! Vandaag bestaan er surfskateboards die erin slagen om, dankzij hun specifieke trucks, een surfdynamiek na te bootsen.

In tegenstelling tot traditionele skateboards vereisen surfskateboards dat je maximaal door je knieën gaat en doen ze je begrijpen hoe je je bekken en je armen beweegt om vooruit te raken en snelheid te creëren, zoals tijdens het surfen zelf.

Surfskateboards zijn ook uiterst geschikt om, terwijl je aan je evenwicht werkt, je bottom turns en top turns in te oefenen. Het is zonder twijfel de meest toegankelijke en leukste sport waarbij je een surfgevoel krijgt zonder aan zee te zijn.

6) HET BALANSBORD
EN DE SLACK LINE

Om goed op je surfboard te staan, is het dus nodig om aan je proprioceptie en je spierstelsel te werken:
Het balansbord en de slack line laten je toe om die twee factoren op een amusante manier te verbeteren. Ze bootsen dan wel niet helemaal de surfbewegingen na, toch werken ze op twee fysieke eigenschappen die cruciaal zijn voor je boardpositie en om meegenomen te worden door de golf.

Balansborden, ook bekend als indoor boards of indo boards, zijn ideaal omdat hun inventieve ontwerp je toestaan om voor- en achteruit te leunen, te draaien en naar links of rechts te leunen. Mocht je liever investeren in een nieuwe surfplank dan in trainingsmateriaal, test je evenwicht dan eenvoudig met een stuk hout en een cilinder!

ZOU Je wel GAAN SURFEN BIJ ZULKE OMSTANDIGHEDEN?

Het heeft geen zin om jezelf in het water te wagen bij omstandigheden die een hoger niveau vereisen. Soms moet je aanvaarden dat de gegeven surfomstandigheden je petje te boven gaan. Neem de tijd om stil te staan bij je eigen surfniveau, je fysieke conditie en je ervaring met de zee vooraleer je je met je board in het water begeeft. 

Om vooruit te blijven gaan bij het surfen en 100% te genieten van je volgende sessies, is het dus noodzakelijk om aanvullende sporten te beoefenen.

DEZE TIPS KUNNEN INTERESSANT ZIJN VOOR JOU

Happy surfer girl - Olaian

8 spots in België waar je kunt golfsurfen

Inderdaad, je kunt in België surfen! Deze 8 topspots zijn het bewijs.

shortboard olaian

Kan je beginnen surfen op een shortboard?

Zon, zomerse temperaturen en golven... Ideale omstandigheden om te beginnen surfen. Je was van plan om het shortboard van een vriend te lenen, of het board te gebruiken dat al een paar maanden onder het stof ligt in je garage

Voorrangsregels surfen

De voorrangsregels bij het surfen en bodyboarden

Surfen en bodyboarden staan erom bekend dat het vrije sporten zijn, maar toch moet je een aantal voorrangsregels kennen die je moet toepassen in het water.

Olain surf

Hoe kan je beter leren surfen op kleine golven?

Om beter te worden in het surfen, moet je je kunnen aanpassen aan alle soorten golven. Ontdek onze tips.

Foamboards for you

Waarom kiezen voor een soft top surfplank?

Is het echt nodig om voor een surfplank uit schuim te kiezen om te beginnen surfen? Is dit soort uitrusting alleen voor beginnende surfers bedoeld? We willen je graag laten kennismaken met de vele voordelen van een surfplank uit schuim om te leren surfen, maar ook om daarna nog je niveau verder aan te scherpen en je uit te leven in de golven!

Surfpak kopen Decathlon

Hoe kies je een surfpak of wetsuit?

Een surfpak is heel belangrijk om het niet te koud of te warm te krijgen, en om je te beschermen tegen het schuren van je plank.

Berg je materiaal goed op na een surfsessie!

Hoe je materiaal goed opbergen na een surfsessie?

Er komen heel wat rituelen kijken bij het surfen, zowel wanneer je in het water gaat als er weer uitkomt. Surfplank, surfpak, accessoires... laat je surfuitrusting en je surfmateriaal niet langer rondslingeren na een sessie! Ontdek hier de top 10 van dingen die je moet doen na een surfsessie: zowel voor je eigen gezondheid, als voor het onderhoud van je materiaal!