Fietsen

Fietsen

Skip categories and go to listing products Skip categories and go to filters
Skip filters
Filters
Filter op prijs
VERLAAGDE PRIJS
€80000
Verlaagde prijs voordien €1.00000 Recupel : €020
NIEUWE COLLECTIE
€1.90000 −10%
€1.70000
*Van ‪17/5/2023‬ tot ‪25/6/2023‬
€38000 −7%
€35000
*Van ‪17/5/2023‬ tot ‪26/6/2023‬
VERLAAGDE PRIJS
€45000
Verlaagde prijs voordien €50000
4.3/5 Op basis van 56789 Beoordelingen in de winkels en online

WAAR MOET JE OP LETTEN ALS JE EEN FIETS KOOPT?

Fietsen is gezond en de sleutel tot een lang leven. Het is een sportieve activiteit die helpt om af te vallen en tegen stress. Fietsen heeft ook een positieve invloed op de ademhaling, de bloedcirculatie en het immuunsysteem. En bovendien is rijden met een emissievrij vervoermiddel gewoon genieten. Of je nu tochtjes maakt of elke dag naar het werk fietst, op de fiets kan je een frisse neus halen. En dat is goed voor je humeur en je moraal.


Maar niet alle fietsen zijn hetzelfde! Tegenwoordig bestaat er een brede waaier aan fietsmodellen die aan uiteenlopende eisen en gebruiksdoelen beantwoorden. Van multifunctionele fietsen voor elke dag tot uiterst gespecialiseerde fietsen en alles daar tussenin. Om het juiste fietsmodel te vinden, moet je dus weten welk soort fiets het meest aansluit op jouw behoeften.


STADSFIETSEN EN VOUWFIETSEN: FIETSEN VOOR ELKE DAG VOOR EEN BETERE MOBILITEIT IN DE STAD

De stadsfiets is een robuuste en heel flexibele fiets. Hij is prima geschikt voor het drukke en snelle stadsverkeer. Dankzij de rechte zithouding, een comfortabel zadel en een heel laag frame is de stadsfiets een ideaal vervoermiddel voor elke dag. Je fietst niet alleen, maar neemt ook vaak de bus of de trein? In dat geval bewijst de vouwfiets zijn nut. Dat is een vederlichte en compacte stadsfiets met kleinere banden (16-20 inch) en een kleinere bagagedrager. Dit type fiets is gemakkelijk open en dicht te klappen zodat je hem mee kan nemen op de bus of de trein. Je dagelijkse verplaatsingen gingen nog nooit zo vlot. Zowel de stadsfiets als de vouwfiets zijn bedoeld voor fietsen in de stad en dus goed uitgerust. Ze beschikken over alle verplichte elementen om te voldoen aan de Belgische verkeerswetgeving.


MOUNTAINBIKES EN BMX: DE SPECIALISTEN IN OFFROAD

Voor fietsen buiten de geasfalteerde wegen, kies je een mountainbike (MTB). Deze sportieve fiets wordt gekenmerkt door:
• een bijzonder stevig frame;
• extra brede banden met een loopvlak met meer uitgesproken profiel voor een maximale grip;
• en een breed, recht stuur.


Met een MTB kan je probleemloos over grindpaadjes of onverharde bospaden rijden. Mountainbikes zijn echter niet bedoeld voor de openbare weg. Als je er af en toe mee op de weg rijdt, op het platteland of in de stad, moet je je MTB uitrusten met de wettelijk voorgeschreven elementen. Ook worden de banden van MTB's zwaar op de proef gesteld op verharde wegen.


De MTB kan dus zowel voor sport als recreatie worden gebruikt, maar de BMX daarentegen is puur voor sport bedoeld. Deze racefiets is kleiner en gemaakt voor sprongen en stunts. Hij is dus niet geschikt om te gebruiken als vervoermiddel.


HYBRIDEFIETSEN EN CROSSFIETSEN: DE MEEST VEELZIJDIGE

Een hybridefiets is veelzijdig, en zowel geschikt om mee in de stad te rijden als voor een lange fietstocht. Deze fietsen zijn van hoge kwaliteit en perfect uitgerust, en zowel geschikt voor asfaltwegen als onverharde paden. Fietsers waarderen het vooral dat dit type fiets ideaal is om lange afstanden af te leggen. Bovendien is een hybridefiets vaak uitgerust met een bagagedrager. Hij is ideaal om een paar dagen rond te trekken met de fiets.


Zijn neefje, de crossfiets, is dan weer eerder summier uitgerust. Bovendien is hij, in tegenstelling tot de hybridefiets, niet goedgekeurd voor de openbare weg. Om het gewicht zo beperkt mogelijk te houden, heeft hij geen verlichting, geen bel, geen spatborden ... Indien je dat wenst, kan een crossfiets echter ook van de nodige accessoires worden voorzien. Crossfietsen en trekkingfietsen onderscheiden zich ook wat de banden betreft. Voor meer tractie hebben crossfietsen een loopvlak met een uitgesproken profiel. Zo kunnen ze de zwaardere belasting op bepaalde ondergronden moeiteloos aan.


RACEFIETSEN EN GRAVELBIKES: MAXIMALE SNELHEID, MINIMAAL GEWICHT

Net als de mountainbike, is de racefiets een zeer gespecialiseerde fiets voor een specifiek gebruik. Hij is perfect voor wie wil fietsen als sport, maar liefst op asfaltwegen rijdt. Daarom hebben racefietsen meestal geen vering. Bovendien zijn de banden, van 23 tot 28 mm, een stuk smaller dan die op andere fietsen. Hier ligt de nadruk niet zo zeer op stunts en snelle afdalingen, maar op snelheid en lichamelijke conditie. Daarom hebben ze meestal een licht frame in aluminium. De duurste modellen hebben zelfs een ultralicht frame in carbon. En om zo weinig mogelijk weerstand te ondervinden van de wind, is het frame zo gemaakt dat je sterk voorovergebogen zit tijdens het fietsen.


Cross-country is voor jou net zo belangrijk als lichamelijke conditie en snelheid? Neem dan een kijkje bij de gravelbikes of cyclocrossfietsen. Dit is een type wedstrijdfiets dat bedoeld is voor offroad gebruik. Ze worden gekenmerkt door een grover bandenprofiel en een grotere bodemvrijheid.


ELEKTRISCHE FIETSEN: MEER RIJCOMFORT DANKZIJ ELEKTRISCHE ONDERSTEUNING

De term e-bike verwijst algemeen naar alle tweewielers die zijn uitgerust met een elektromotor. Maar meestal worden hiermee 'pedelecs' bedoeld, waar de motor alleen ter ondersteuning dient. Hij stopt automatisch vanaf een snelheid van 25 km/u of meer. Pedelecs zijn er in verschillende versies. Zo is er bijvoorbeeld de elektrische stadsfiets (e-city). Dat is een elektrische fiets voor de stad waar je grote afstanden mee kan afleggen. Daarnaast is er ook de minimalistische vouwfiets. Die is makkelijk mee te nemen op de bus of trein en garandeert zo maximale mobiliteit.


Maar ook mountainbikers kunnen kiezen voor het comfort van elektrische ondersteuning. Zelfs beginnende fietsers kunnen zonder te veel inspanning lange en moeilijke paden aan op hun trekkingfiets.


Fietsframe: materiaal en maat

Vandaag de dag hebben de meeste fietsen een frame in aluminium of in carbon. Die twee materialen hebben elk hun voor- en nadelen.


Aluminium is een bijzonder goedkoop materiaal. Daarom wordt het gebruikt voor de modellen in de lagere prijsklassen. Het is een hard materiaal dat weinig gevoelig is voor krassen en beschadigingen. Dat maakt aluminium een uitstekende keuze voor stads- of hybridefietsen.


Carbon maakt indruk door zijn heel lichte gewicht, zijn nog grotere stijfheid en exclusieve look. Maar het is veel gevoeliger voor krassen en allerlei beschadigingen. Dit materiaal wordt doorgaans gebruikt voor fietsen die enorm zwaar worden belast. Bijvoorbeeld racefietsen en mountainbikes.


Maar wat materiaal ook is, nog belangrijker is de maat wanneer je een frame kiest. Die wordt bepaald door je lichaamslengte en de lengte van je benen. Het is sowieso een goed idee om verschillende modellen uit te proberen vóór je een fiets koopt. Je kan ook een andere fiets als referentie gebruiken.


Banden: diameter en profiel

De meeste volwassenen voelen zich goed met een banddiameter van 26 inch. Dat komt overeen met een breedte van ongeveer 66 cm. Wie kleiner is dan 1,60 m kiest beter voor banden van 24 inch. Grotere personen (groter dan 1,80 m) moeten dan weer grotere banden kiezen, van 28 inch. De banden op kinderfietsen, vouwfietsen en BMX hebben doorgaans een kleinere diameter. Mountainbikes zijn uitgerust met banden van een gemiddelde maat (27.5). Als je vooral offroad fietst, zijn brede wielen met een loopvlak met uitgesproken profiel een absolute must. Terwijl je voor asfalt en verharde wegen kan kiezen voor gladde banden zonder loopvlak.


Remmen: naaf-, velg- en schijfremmen

In grote lijnen onderscheiden we drie types fietsremmen:
• Naafremmen, met onder meer de rollerbrakes, de trommelremmen, maar ook de terugtraprem
• Velgremmen (o.a. de wijd verspreide V-brakes)
• Schijfremmen


Welk remsysteem je kiest, hangt af van waarvoor je de fiets wil gebruiken en op welke ondergronden je wil fietsen. Onderstaande tabel geeft je een eerste overzicht van de verschillende remsystemen en hun toepassingsgebieden:


REMSYSTEMEN EN HUN TOEPASSINGSGEBIEDEN
Terugtraprem (naafrem)VelgremmenSchijfremmen
Voordelen- Makkelijk te gebruiken
- Reageert snel in stadsverkeer
- Korte remweg
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Weinig onderhoud nodig
- Optimaal remeffect, zelfs op natte grond
- De remkracht is instelbaar
- Geschikt voor offroad gebruik
Nadelen- Moeilijk te doseren
- Minder remeffect
- De naaf kan verhitten en de lagers beschadigen
- Worden als verouderd beschouwd
- Hoge slijtage
- Remt iets minder goed bij regenweer en op lastig terrein
- Kan knarsen en piepen
- Technisch complexer
- Zwaarder
- De remblokken moeten perfect passen
- Risico op oververhitting
- Duurder dan andere remmen
Ideaal voor (type fiets)Stadsfietsen, vouwfietsen, kinderfietsenTrekkingfietsen en racefietsenMTB's, kwalitatieve hybridefietsen, racefietsen

Als je vaak over gemakkelijk en vlak terrein fietst, is een velgrem de beste keuze. Die is licht, vraagt weinig onderhoud en kan eventueel worden gecombineerd met een terugtraprem. Ook wegrenners kiezen vaak voor velgremmen die hun deugdelijkheid al bewezen. Anderen blijven zweren bij schijfremmen. Ambitieuze offroad fietsers zijn meestal tevreden met een betrouwbare schijfrem. Maar uiteindelijk is de keuze voor een bepaald remsysteem ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.


De versnellingen

Net als bij de remmen is er keuze te over als het om de versnellingen gaat. Zo kan je kiezen voor een eenvoudig en onderhoudsvriendelijk systeem of voor een meer gesofisticeerde versie. Als je vaak in de stad en op vlakke asfaltwegen fietst, kan een eenvoudige naafversnelling met maximaal 8 versnellingen volstaan. Maar om matige of steile hellingen zonder al te veel moeite aan te kunnen, kies je voor een fiets met een derailleur met meerdere versnellingen.


Gewicht tegenover comfort en veiligheid: wanneer is een vering aan te raden?

Een geveerde (voor)vork is bedoeld om schokken en eventuele impacten op te vangen. Zo verhoogt ze het stuurcomfort en de veiligheid. Op mountainbikes is ze dus onmisbaar.


Heel wat MTB's hebben daarnaast ook een achtervering (dit type mountainbikes wordt 'fully' genoemd). Hardtail MTB's hebben alleen vooraan een vering. Aan de andere kant maakt een geveerde vork de fiets altijd zwaarder en vergt de vork ook meer onderhoud. Dat verklaart meteen waarom je zelden racefietsen met een geveerde vork zal zien. De meeste stads- en trekkingfietsen hebben evenmin een vering. Bij die modellen zorgen de extra brede banden voor meer rijcomfort.


Technische controle: een kwestie van uitrusting

Om een fiets zo licht mogelijk te houden, worden sommige onderdelen vaak weggelaten. Denk onder meer aan:
verlichting;
• spatborden;
• kettingkast;
• een bagagedrager ;
• de standaard ;
• de bel.


Een aantal van die uitrustingen zijn wettelijk verplicht, andere zijn facultatief:


Kenmerken van de uitrustingWettelijk verplicht
Remmen Ja (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
BelJa
LichtenJa (wit licht vooraan, rood licht achteraan)
Reflectoren op de wielenJa (twee reflectoren tegenover elkaar op de twee wielen)
Reflectoren op de pedalenJa (twee gele reflectoren, aan weerskanten)
SpatbordNee
KettingkastNee
BagagedragerNee
StaanderNee

Over het algemeen zijn de stads- en trekkingfietsen perfect geschikt voor de openbare weg wanneer je ze koopt. De meeste hebben trouwens nog andere kenmerken die minder belangrijk zijn in termen van verkeersveiligheid, maar die extreem nuttig zijn in het dagelijks leven. Denk vóór je aankoop na over de uitrusting die je nodig hebt. Afhankelijk van waarvoor je je fiets wil gebruiken, kan je meteen opteren voor een degelijk uitgeruste fiets, al kan je de uitrusting uiteraard ook later uitbreiden.


VIND JE IDEALE FIETS BIJ DECATHLON

Ben je dol op mountainbiken of sportief fietsen? Of zoek je een comfortabele toerfiets of eerder een praktisch vervoermiddel? DECATHLON biedt een breed gamma aan fietsen in verschillende prijsklassen. Je vindt er zowel betaalbare modellen van € 500 tot € 1.000, maar ook luxefietsen van topkwaliteit. Kies uit onze moderne dames-, heren- en kinderfietsen, bijvoorbeeld in zwart, blauw of rood.


☄☄☄

FAQ


Wat is het verschil tussen een herenfiets en een damesfiets?

Mannen zijn anders gebouwd dan vrouwen. Typische damesfietsen houden rekening met die anatomische verschillen. Zo heeft een damesfiets meestal smallere handvatten. Ook de zithouding is aangepast aan de maten van het vrouwenlichaam. De vorm en de hoogte van het frame zijn kleiner dan bij een herenfiets. Tegenwoordig wordt er nog altijd onderscheid gemaakt tussen heren- en damesfietsen, maar mensen hechten er steeds minder belang aan. Sommige vrouwen rijden liever op een herenfiets, afhankelijk van hun lichaamsbouw en persoonlijke voorkeur.


Wat is een goed moment om een eerste fiets te kopen voor mijn kind?

Als je kind al ervaring heeft met een loopfietsje, kan het vanaf de leeftijd van 3 tot 4 jaar de overstap maken naar een echte fiets. Sommigen beginnen er echter vroeger aan! Het juiste moment om voor je kind een eerste fiets te kopen is wanneer je kind zich er klaar voor voelt. Wanneer het zich al veilig met een loopfietsje kan verplaatsen.


Waarmee moet ik rekening houden bij de aankoop van een kinderfiets?

Net als bij fietsen voor volwassenen, moet je bij een kinderfiets in de eerste plaats nadenken waarvoor de fiets zal worden gebruikt. In die context kies je voor een fiets die het best aansluit bij de behoeften van het kind en van het gezin. Een ander essentieel criterium is de juiste bandenmaat (12, 14, 16 of 20 inch). Bovendien moeten kinderfietsen goed functioneren en aantrekkelijk zijn voor het kind.

Laat ze kiezen

Een cadeaubon schenken