OP NAAR EEN FIT SCHOOLJAAR!

Samen met de scholen start ook een nieuw sportseizoen. Dit is het moment om je kind in te schrijven in een club. Fitnesslessen voor kinderen winnen aan populariteit. Maar er zijn tal van opties om sterker, soepeler en socialer te worden en vooral … plezier te maken!

Gym enfant

SAMEN NAAR DE SPORTZAAL 

Belgische fitnessclubs hanteren 16 jaar als startleeftijd voor krachttraining. Terecht, want jonger zijn de spieren en gewrichten nog in volle ontwikkeling en is het risico op overbelasting te groot.

Maar er is meer mogelijk dan werken met gewichten en intens bepaalde spiergroepen trainen. Je soepelheid en uithouding vergroten door te joggen op de loopband, te fietsen op een crosstrainer en te roeien bijvoorbeeld.

Mits goede begeleiding en een aangepast, licht programma een goed idee. En bovendien gezellig, als het samen met mama, papa of grotere broer of zus kan.

Als het gaat over je kinderen, kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Vraag daarom altijd eerst raad aan een professionele trainer of sportdokter voor je je kind laat fitnessen.

GROEPSLESSEN OP KINDERMAAT

De meeste fitnessclubs bieden ook superleuke actieve en speelse groepssessies voor kinderen aan. Denk aan zumba, trampolinespringen, circus, klimmen, dans, yoga, judo, rope skipping en zelfs boksen. Bij sommige lesjes zijn zelfs kleuters al welkom om zich uit te leven en te ontdekken welke soort van beweging hen ligt.

SPORTIEVE ONTSPANNING, HOERA!

Trampolinespringen

Tof en makkelijk om te doen. Je leeft je helemaal uit terwijl je speelt met de zwaartekracht. De favoriete activiteit van heel wat kinderen maar ook van ouders. Jumpen en bouncen kan gewoon thuis in de tuin, maar dan ben je afhankelijk van het weer, of in een gespecialiseerd trampolinepark.

Krijgskunst

Judo, karate, kungfu en taekwondo kwamen helemaal uit Japan, Korea en China tot bij ons. In deze sporten wordt een kind geconfronteerd met anderen, leert het grenzen stellen en zich verdedigen en kan het zijn eigen energie en agressie kanaliseren.

Gymnastiek

Deze activiteit kan al vanaf heel jonge leeftijd beoefend worden, met babygym (van 6 tot 36 maanden). De lessen van 45 minuten zijn afwisselend en er wordt kleurig materiaal ingezet dat de kleintjes facinerend vinden. Vaak worden de mama’s uitgenodigd om deel te nemen zodat ze samen met hun baby aan sport kunnen doen.

Lichamelijke expressie

Veel kinderen houden al heel jong van dans. Ritmisch en expressief bewegen ontwikkelt hun creatieve kant. Kleine choreografieën uitvoeren is bovendien een aangename manier om het geheugen te trainen.

De sterktes van sporten vanaf jonge leeftijd 

- bewustwording van de mogelijkheden van het eigen lichaam

- coördinatievermogen, evenwicht en soepelheid verbeteren

- motorische vaardigheden en behendigheid ontwikkelen

- sociaal contact

- voorkomen van overgewicht, een grote plaag in onze samenleving …

- sterker worden, spierkracht opbouwen

- leren om vertrouwen in zichzelf te hebben

- om kunnen gaan met verliezen en met winnen

- verbeelding ontwikkelen en plezier beleven

- gronden en aarden

voetbal kinderen