HOE KIES JE DE JUISTE ZWEMVLIEZEN?

Het is voor een beginner niet altijd even gemakkelijk om de juiste zwemvliezen te kiezen. Kort of lang, het is steeds hetzelfde dilemma… 

We leggen je uit hoe je de juiste vliezen kiest om doeltreffender en met minder moeite je zwemtrainingen af te werken.

ZWEMVLIEZEN KOPEN: TWEE BELANGRIJKE ONDERDELEN

DE VOETPOCKET

Dit is het gedeelte waar je je voet in schuift. De voetpocket van een zwemvlies zorgt ervoor dat je voet goed vastzit terwijl je met je benen slaat. Om de energie efficiënt over te brengen, is het essentieel dat je voeten stevig vastzitten. Neem daarom rustig je tijd om een aantal vliezen te passen en te proberen voor je een paar koopt!

Tijdens het passen moet je ook nagaan of de voetpocket je voeten goed omsluit en bedekt, zodat er geen of zo weinig mogelijk water binnensijpelt.

Ons advies: kies voor een maat meer dan je gebruikelijke schoenmaat, het kan immers wel eens gebeuren dat je voeten wat opblazen tijdens de inspanning.

HET BLAD

Dit is het vlak in het verlengde van de voetpocket.

Kort blad: verzekert een uitstekende slagfrequentie en doet vooral je hartslag versnellen. De beweging met deze vliezen sluit heel nauw aan bij de ‘natuurlijke’ beweging. Zo kan je je tijdens je inspanning concentreren op je vormspanning en je buikspieren en billen doeltreffend trainen. De Silifins van Nabaiji beantwoorden helemaal aan dat soort gebruik!

Lang blad: met een lang blad moet je je harder inspannen, maar dit soort vliezen geven je wel meer stuwkracht. Je beenslag is breder, en dat voel je meteen. Je stelt je spieren op de proef en traint je benen volledig. De Trainifins van Nabaiji zijn in dit geval een uitstekende keuze.

TIPS VAN EEN EXPERT

Gilles, productmanager voor het trainingsmateriaal van Nabaiji, raadt aan om brede bewegingen te maken tijdens een zwemtraining, zo train je het doeltreffendst. Je maakt dus best bewegingen die vertrekken vanaf je heupen, niet vanaf je knieën.

Voor nog intensiever benenwerk kan je eventueel ook een zwemplank gebruiken. Als je een lichte irritatie merkt, dan komt dat hoogstwaarschijnlijk door het rubber van de voetpocket. Draag dan sokjes in latex in je zwemvliezen, zo zal je geen hinder ondervinden.

WIST-JE-DATJES OVER ZWEMVLIEZEN

Hoe stijver en langer het vliesblad, hoe intenser de inspanning. Je zal dus sneller door het water klieven.

Snelheid heeft ook een pedagogisch nut: een heel stijve zwemvlies geeft heel veel stuwkracht en dus ook extra snelheid.

Die snelheid zal je helpen om de coördinatie tussen armen en benen te verbeteren.

Gilles geeft ons nog wat advies alvorens met zwemvliezen aan de slag te gaan:

“Zwem bij een training zeker eerst een paar baantjes zonder zwemvliezen! Anders zou je je spieren wel eens kunnen oververhitten. Vervolgens kan je overschakelen op zogeheten ‘korte’ vliezen, die heel licht en soepel zijn. Voor vrouwen die fijnere benen willen zijn de korte Silifins van Nabaiji de perfecte keuze! Ze geven weliswaar minder stuwkracht dan vliezen met een lang blad, maar je beenslagfrequentie is wel hoger, bovendien zal je minder spierkracht nodig hebben. Zo wordt je zwemtraining eerder een cardio- dan een spiertraining.”