2G-connectiviteit/Wifi/Bluetooth ingebouwd
Deze elektrische fiets is uitgerust met een ingebouwde console om je fiets te koppelen met je smartphone en hem zo om te vormen tot slimme 'superfiets'...
Zo weet je op elk moment de exacte locatie van je fiets en word je meteen gewaarschuwd als je fiets wordt gestolen.
De technologie is ontwikkeld door onze Nederlandse industriële partner AXA Security, die al meer dan 100 jaar gespecialiseerd is in fietsveiligheid (verlichting en fietssloten).
Wat is het nut van een 'verbonden' fiets?
Een 'verbonden' of 'slimme' fiets is een fiets die geboost is met superkrachten!
Dit type fiets biedt je een hele reeks functies en diensten die een klassieke, niet-verbonden fiets niet heeft.
Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer iemand anders je fiets aanraakt of wanneer hij verplaatst wordt zonder jouw toedoen...
Er worden voortdurend andere functies aangeboden en nieuwe toegevoegd, speciaal voor fietsers. Dit zijn dus fietsen die mee evolueren!
VERBONDEN oplossing tegen DIEFSTAL
Binnenkort kan je ook een betaalbare verzekering afsluiten, zodat je volledige beschermd bent (bij ongevallen, beschadiging, diefstal enz.), inclusief een EXCLUSIEVE Bike Recovery-service.
Bij diefstal word je meteen gewaarschuwd via de Decathlon Mobility-app en kan je een private bewakingsfirma inschakelen. Die zal je fiets lokaliseren en terugbezorgen (als de lokale regelgeving dat toelaat). Slagen ze daar echter niet in, dan betaalt de verzekering je terug.
Wat is het nut van een Bike Recovery-service als je ook een diefstalverzekering hebt? (beschikbaar in bepaalde landen)
Met de Bike Recovery-service heb je in de meeste gevallen je fiets heel snel terug (gemiddeld binnen 48 uur).
Je kan natuurlijk een diefstalverzekering afsluiten, maar die kost meer wanneer er geen Bike Recovery is inbegrepen. Het risico dat je je fiets dan definitief kwijt bent, is met zulke polissen bijzonder hoog...
Motor
Brose-middenmotor 36 volt Drive C Alu, 250 watt. Met aandrijfriem, voor een stillere motorwerking.
Maximaal motorkoppel van 50 Nm. Met deze waarde kun je bepalen met hoeveel gemak de fiets over hindernissen (zoals een helling) komt.
De motor is namelijk verbonden met een koppelsensor die de elektrische ondersteuning regelt op basis van de trapbeweging en de druk die je uitoefent op de pedalen. Een beetje zoals bij het gaspedaal van een auto dus.
Regeling van de ondersteuning
Links op het stuur zit een led-lcd-bedieningsconsole, waarmee je zonder je stuur los te laten een van de 3 ondersteuningsstanden instelt:
Stand Off - uit (de batterij wordt niet gebruikt).
Stand 1 - Spaarstand: tot 60% ondersteuning;
Stand 2 - Normaal: tot 120% ondersteuning;
Stand 3 - Sport: tot 320% ondersteuning.
Walk-modus: helpt je wanneer je naast je fiets loopt (ondersteuning tot 6 km/u).
Andere schermfuncties
Resterende actieradius in percentage.
Weergave van:
Huidige snelheid,
Totale afstand (ODO),
Dagelijkse afstand (TRIP: resetten door enkele seconden op de knop "-" te drukken,
De afstand die je nog kan afleggen met het resterende batterijpeil, naargelang de gebruikte stand (TRIP TO GO").
Je kan ook de verlichting bedienen, waardoor de schermverlichting inschakelt.
Ingebouwde USB-ingang onder het scherm, om een smartphone of batterij opgeladen te houden.
Batterij
Batterij vergrendelbaar met sleutel (de fiets wordt geleverd met twee sleutels). De batterij is dus afneembaar om gemakkelijker op te laden (op kantoor bijvoorbeeld ...).
Batterijduur
De actieradius is indicatief en geldt voor een doorsnee persoon met een gewicht van 70 kg op een vrij vlakke route.
OPMERKING: Die actieradius kan variëren naargelang het gewicht (je eigen lichaamsgewicht + gewicht van bagage), de hellingsgraad (bergop fietsen) en de weersomstandigheden (bij koud weer gaat de batterijduur achteruit).
Shimano Nexus-versnellingsapparaat
Dit soort schakelsysteem is zodanig ontwikkeld dat je stilstaand kunt schakelen, zonder te trappen dus. Zo raak je gemakkelijker op snelheid, vooral wanneer je zwaar beladen bent.
Het systeem is bovendien ongevoelig voor schokken, aangezien het volledig zit ingewerkt in de achternaaf en daardoor nauwelijks onderhoud vraagt.
Schakelen doe je heel eenvoudig met een draaigreep.
LET OP: bij dit systeem moet je stoppen met trappen (1 seconde) gedurende de tijd dat je schakelt
Frame
Frame in 6061 aluminium, dat lichter en wendbaarder is.
Verkrijgbaar met laag frame, om opstappen te vergemakkelijken (zowel voor vrouwen als mannen), en met hoog frame.
Gewicht frame:
Tussen 4,6 kg en 4,8 kg, naargelang de maat en het frametype.
Witte poederlak met matte afwerking.
Vork
SUNTOUR NEX aluminium voorvering voor vrijetijdsgebruik, met veerweg van 63 mm, om oneffenheden in de weg uit te vlakken en meer rijcomfort te verzekeren.
Remsysteem
Hydraulische TEKTRO-schijfremmen.
Aluminium remhendels.
Stuur / stuurpen / balhoofdstel
Stuur naar Hollands model en draadstuurpen (diameter 25,4 mm) in aluminium, verstelbaar in de hoogte om rechter en comfortabeler te zitten.
Grepen met kleine houdertjes om VIOO Clip-lampjes te bevestigen, zodat je ook van opzij beter zichtbaar bent.
Zadel/zadelpen
Zadelpen in aluminium (diameter 28,6 mm).
Breed zadel, met aangepaste hardheid ter hoogte van de drukpunten op het zadel. Dankzij de verstelbare strop kan je positie van het zadel naar wens verstellen.
Zadelklem (diameter 31,8 mm) met schroefvergrendeling, om diefstal te vermijden.
Zichtbaarheid
AXA-ledverlichting voor- en achteraan, gevoed door de batterij en in- en uitgeschakeld met de bedieningsconsole. Voorverlichting ingewerkt in het frame, achterverlichting geïntegreerd in het spatbord om stukgaan te vermijden.
Lichtsterkte van 20 LUX. Je wordt gezien vanaf 150 m afstand en ziet zelf tot 30 m voor je uit.
Achterreflector ingewerkt in de bagagedrager.
Transmissie / pedalen
Shimano Nexus-naaf met 7 ingebouwde versnellingen, bediend met draaigreep.
Enkel kettingblad (44 tanden), aluminium cranks van 170 mm, kransje van 19 tanden.
Verzet: 3,12 m tot 7,66 m.
Je kan stilstaand schakelen, superhandig in de stad. Eén kettingblad en kransje achteraan, om onderhoud en een aflopende ketting te vermijden. Kettingspanner om slijtage te compenseren.
Corrosiebestendige KMC Z1eHX narrow EPT-ketting, speciaal voor e-bikes.
Lichte harspedalen (lichter dan versterkt aluminium).
Wielen
Banden type Gum Wall 60 TPI 700x44, die oneffenheden uitvlakken om het comfort te verhogen en om vlotter te rijden.
De schraderventielen vergemakkelijken het oppompen, je kan zelfs in tankstations terecht met dit type ventiel.
De ideale bandendruk ligt ergens tussen 3,5 en 4 bar, voor een optimaal bereik en een lager risico op lekrijden.
Nylon antileklaagje van 1 mm, ingewerkt in het loopvlak van de buitenband.
Reflecterende flanken, om de zichtbaarheid te verhogen.
Uitrusting
Bagagedrager achteraan, voor- en achterverlichting gevoed door de batterij, spatbord voor- en achteraan, zijstandaard, kettingbeschermer.
Standaard
De zijstandaard zit op het frame vastgeschroefd en is speciaal gekozen om het gewicht van de fiets te kunnen dragen. Zo stal je je e-bike perfect stabiel.
Niet geschikt om het gewicht van een kinderstoeltje met kind te dragen.
Geschikte accessoires
Op de bagagedrager, die tot 27 kg kan dragen, kan je een fietsstoeltje monteren en ook alle ELOPS-fietstassen.
Op het frame met inserts kan je zo een segmentslot of een vast frameslot type RINGLOCK/achterwielslot monteren, om het achterwiel te blokkeren wanneer je je fiets ergens parkeert.
Het stuur is compatibel met onze voormand 500 van 12 liter.
Deze fiets is niet getest en goedgekeurd voor gebruik met een fietskar.
Hoe werkt een elektrische fiets of e-bike?
Een elektrische fiets ondersteunt je bij het trappen, zodat je je niet kapot zweet. Maar om de ondersteuning te activeren, moet je wel trappen.
De ingeschakelde motor ondersteunt je tot een snelheid van 25 km/u en schakelt uit zodra je stopt met trappen.
Wil je geen trapondersteuning, dan kan je die op elk moment uitschakelen en trappen zoals op een klassieke fiets.
Deze fiets is ook getest voor gebruik in de regen.
Wat is de maat van deze fiets?
In 2 maten en 2 types frame (hoog of laag) beschikbaar.
maat S/M: tussen 1,55 en 1,75 m
Maat L/XL: tussen 1,75 en 1,95 m
Indien je op de grens zit tussen twee maten, dan zal de grootste maat de hoogste en comfortabelste positie opleveren.
Gewicht
(pedalen en batterij inbegrepen):
in maat S/M: 26,08 kg (laag frame) en 25,2 kg (hoog frame)
in maat L/XL: 26,58 kg (laag frame) en 25,88 kg (hoog frame)
Maximaal gebruiksgewicht
Deze elektrische fiets werd getest en goedgekeurd volgens de norm EN 15194, en kan tot 150 kg aan (fiets + gebruiker + lading).
Hoe laad je je elektrische fiets op?
De afneembare en vergrendelbare batterij kan worden opgeladen via het gewone stroomnet, hetzij op de fiets, hetzij apart van de fiets. De geschikte oplader wordt meegeleverd.
Volledig opladen na volledig ontladen duurt 5 uur.
Onderhoud en bewaring
Een Li-ionbatterij laad je bij voorkeur regelmatig op zonder te wachten tot deze volledig is ontladen.
Een batterij die je langdurig niet gebruikt, bewaar je bij voorkeur in 'diepe slaapmodus' en opgeladen tot 80%. Doorgaans raden we aan om de batterij altijd binnen 3 maanden op te laden.
Je bewaart de batterij bij voorkeur in een droge ruimte, op kamertemperatuur (25 °C) voor een optimale werking en opslag.
Transport/recycling
Batterijen die aan het einde van hun levensduur zijn, kan je binnenbrengen in het atelier van je Decathlon-winkel. Zo kunnen ze worden gerecycleerd door een erkende instantie, in het kader van ons ecologisch beleid. De procedure en de bevoegde instantie verschillen van land tot land.
Lithium-ionbatterijen vallen onder bijzondere vervoersregels (vervoer over water en luchtvervoer).
Je kan een MSDS-document, specifiek voor jouw batterij, aanvragen bij de teams van Decathlon Cycle.
Verkrijgbaarheid van de onderdelen in naverkoop
De elektrische onderdelen zijn 10 jaar beschikbaar (motor, batterij, elektrische componenten; bij wijziging garanderen we een retrofit).
Onderhoudsadvies
1) Voor elke ingreep aan je elektrische fiets (elektrisch of mechanisch onderhoud), moet je je fiets absoluut uitschakelen en de batterij verwijderen.
2) Periodiek onderhoud van de transmissie (ketting reinigen en smeren).
3) Het gebruik van een hogedrukspuit raden we af.
Advies voor het bewaren
We raden aan om de fiets binnen te stallen of af te dekken met een zeil.
We bevelen ook aan om de batterij uit de fiets te nemen en op kamertemperatuur te bewaren wanneer je de fiets langere tijd niet gebruikt (zoals ook aangegeven in de handleiding).
Beperkingen
Aangezien zoute en vochtige lucht extreem corrosief zijn voor de mechanische en metalen onderdelen, wordt sterk aanbevolen om de volledige transmissie van je fiets geregeld te smeren en alle elementen van de stuurinrichting (stuur, zadelpen enz.) af en toe af te nemen met een vochtige doek om eventuele zoutresten en vochtsporen te verwijderen.
Ontwikkeling
Ontwikkeld in het Franse Rijsel, door een team van engineers en designers en gebouwd in Portugal.
Het team aan het woord
"Deze eerste verbonden Decathlon-fiets is in de eerste plaats een geslaagd antwoord op de strijd tegen fietsendiefstal. Hij maakt van de elektrische fiets een echt en duurzaam alternatief voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Deze technische oplossing biedt je een aantal nieuwe diensten die een klassieke, NIET-verbonden fiets niet heeft. Het resultaat is een 'slimme' fiets die het fietsen aangenamer, veiliger en praktischer maakt.